Czwartki Social Media to wyjątkowe wydarzenia, które z jednej strony z założenia skupiają się na przybliżaniu nam świata mediów społecznościowych. Z drugiej strony przy tej okazji mamy szansę zahaczyć o wiele innych obszarów. Tym razem tymi dodatkowymi obszarami okazały się SEO i psychologia. Mieliśmy bowiem okazję wysłuchać Szymona Słowika, który ze swojej perspektywy spojrzał na temat treści i tego jak różnią gdy mówimy o socialu vs. SEO. Z kolei Anna Ledwoń i Kamil Mirowski przyjrzeli się mediom społecznościowym od strony relacji i tego jak ma się nasze człowieczeństwo w czasach gdy Facebook i inne portale społecznościowe właściwie zdominowały nasze życie.

Wnioski z 45. Czwartku Social Media w Katowicach

  1. Content is king to często używany frazes
  2. Inaczej tworzy się content pod social media niż pod SEO
  3. W socialu stawia się na aktualność i krótkie, często multimedialne treści.
  4. Treści multimedialne można jednak też wykorzystać w SEO.
  5. Wartościowa treść to kolejny branżowy frazes, trzeba zrozumieć czym tak naprawdę jest ta wartościowość.
  6. Google stawia na wyniki, które są dopasowane tematycznie do fraz wpisywanych przez użytkowników najchętniej kierując do tych źródeł, które są zaufane i chętnie polecane.
  7. Ważna jest umiejętność dostosowania się do indywidualnych potrzeb użytkownika
  8. W przypadku treści więcej nie zawsze znaczy lepiej, rozbudowując treść uwzględnijmy więcej zagadnień aby lepiej pokryć temat.
  9. Nie powinniśmy się skupiać jedynie na konkretnych frazach stosując je do bólu w podstawowej formie. Warto też wykorzystywać synonimy, związki frazeologiczne, czy pytania.
  10. Niewiele zdziałamy contentem bez wartościowych linków.
  11. Content i linki bez optymalizacji są niewiele warte.
  12. Pierwotne emocje takie jak: wstręt, złość, smutek, strach, zdziwienie i radość oddziałują na nas najmocniej, wywołują w nas konkretne działania.
  13. Na marketerach spoczywa odpowiedzialność wpływu na społeczności i ich decyzje.
  14. Technologia nie zabija człowieczeństwa tylko pozwala budować relacje w zupełnie nowy sposób.
  15. Obecnie w komunikacji nie ogranicza nas geografia i odległość.
  16. Wszystkie narzędzia i technologie służą temu aby spełniać nasze potrzeby.
  17. Technologia pozwala nam być na bieżąco – występuje u nas efekt FOMO – jesteśmy uzależnieni od dostępu do informacji.
  18. Prawdziwe relacje buduje się w świecie rzeczywistym.
  19. Jeśli chcemy wywołać emocje warto pomyśleć o łączenie światów online i offline w swoich działaniach.
  20. 80 – 100 % decyzji zakupowych podejmujemy pod wpływem emocji.
  21. Jeśli chcemy kogoś przekonać to naszą komunikację powinniśmy oprzeć o trójkąt retoryczny (Ethos, Logos, Phatos).
  22. Myśląc o sprzedaży skupmy się nie tyle na produkcie co na emocjach, które poprzez niego sprzedajemy.
  23. Ludzie uwielbiają racjonalizować przykładem jest choćby umniejszanie znaczenia tego co nam nie wyszło czy kupna butów niczym wizyty u psychologa to taki zakup wprawia nas w lepszy nastrój.
  24. Empatia poznawcza to klucz do sukcesu, jest to bowiem droga do zrozumienia potrzeb swoich odbiorców.
  25. Pora odsunąć na bok B2B czy B2C obecnie powinniśmy kłaść nacisk na komunikację H2H a więc human to human bo to człowiek powinien być w centrum uwagi a za największymi nawet markami stoją przecież przede wszystkim ludzie.
  26. Dlatego właśnie patrząc z perspektywy H2H powinniśmy zacząć od poznania i zrozumienia swoich odbiorców.
  27. Starsze pokolenie jest bardziej lojalne bo opiera się na przekonaniu, że jeśli coś się zepsuło to lepiej to naprawić niż wyrzucić.
  28. Social skręca w stronę błyskawicznego dostarczania szybkich w konsumpcji treści, rośnie znaczenie postów o tym co się dzieje tu i teraz.
  29. Planowane treści w socialu wynikające z przemyślanej strategii jednak też jest potrzebne, przecież użytkowników jakoś trzeba zachęcić do obserwowania marki.
  30. Live w social media nie ma sensu jeśli robimy go dla samego robienia nie wnosząc żądnej wartości dla odbiorców naszej marki i nie wpisując się w naszą strategię komunikacji.
  31. Facebook nie umrze bo to obecnie już zbyt rozbudowany ekosystem oparty też choćby o Messengera czy Instagrama a do tego zbyt mocno zakorzeniony w strategii wielu firm
  32. Employee advocacy to interesujący trend jednak problem w tym, że firmy same nie ogarniają sociala a ich pracownicy nie są właściwie przeszkoleni w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych.
  33. Retencja ponad akwizycją to nie jest trend, to się powinno dziać bezustannie i to właśnie na już pozyskanym kliencie powinniśmy się skupiać przede wszystkim.