Zaznacz stronę

Certyfikat Google Analytics poświadcza, że potrafimy bardzo dobrze posługiwać się narzędziem analitycznym firmy Google. Nie oznacza to więc wcale, że w wystarczająco dobrym stopniu opanowaliśmy umiejętności analityczne i umiemy wyciągać właściwe wnioski. Ten certyfikat jest tak naprawdę jedynie dowodem na to, że bez problemu potrafimy znaleźć w Google Analytics wszelkie potrzebne nam dane korzystając z odpowiednich raportów i umiejętnie wykorzystując wszelkie możliwości oferowany nam przez to narzędzie.

Zdobycie tego certyfikatu powinno być więc tylko wstępem do prawdziwej przygody z analityką internetową, która jest naprawdę obszernym zagadnieniem. Tak naprawdę warto zdać sobie sprawę, że kluczowa w tym wypadku jest nie tylko sama wiedza bowiem ona jeszcze nie uczyni z nas dobrych analityków. Niezwykle ważne jest bowiem również doświadczenie, które możemy zdobyć jedynie poprzez ciągłe wykorzystywanie w praktyce zdobywanej wiedzy. Jednak tak naprawdę kluczowy jest odpowiedni sposób myślenia i umiejętność wykorzystywania zdobytych danych bowiem to że nauczymy się znajdować odpowiednie informacje wcale jeszcze nie oznacza, że będziemy potrafili zrobić z nich właściwy użytek.

Jak przygotować się do egzaminu Google Analytics?

Wracając jednak do kwestii samego certyfikatu Google Analytics oraz tego jak się należy właściwie do niego przygotować to należy zwrócić uwagę właśnie na wspomnianą już praktykę. Jeśli bowiem korzystamy z Analyticsa od dłuższego czasu i poruszamy się po jego interfejsie płynnie nie mając problemów z docieraniem do potrzebnych danych to możemy realnie myśleć o podchodzeniu do zdawania certyfikatu. Tak czy inaczej nawet jeśli jeszcze nie czujemy się na siłach to warto zarejestrować się w Google Partners aby zyskać dostęp do materiałów tłumaczących wiele kluczowych zagadnień z zakresu analityki internetowej i pokazujących jak wykorzystywać najważniejsze funkcje Google Analytics zaznajamiając nas przy tym z jego interfejsem.

Dla kogoś kto nie miał tak naprawdę zbyt wiele do czynienia z Google Analytics zapoznanie się z tymi materiałami jest naprawdę wskazane. Jednak nawet jeśli ktoś ma już pewne doświadczenie w korzystaniu z Analyticsa to warto aby poświęcił nieco czasu tym materiałom choćby po to aby uporządkować już posiadana wiedzę. Jednak to nie jest ich jedyna rola gdyż tłumaczą one również wiele zagadnień teoretycznych i zwracają uwagę na pewne niuanse, z których nie każdy musi zdawać sobie sobie sprawę. Za przykład może posłużyć tu sposób liczenia przez Analyticsa konwersji występujących podczas tej samej sesji czy też kwestia tego jak liczona jest sesja użytkownika.

Materiały przygotowane przez Google dostępne są pod adresem:

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01

domyślnie otwiera nam się wersja w języku angielskim jednak wystarczy na samym dole w stopce zmienić język na polski aby aktywować w materiałach wideo napisy w języku polskim.

Dla niektórych zapewne wadą może okazać się fakt, że na chwilę obecną nie wszystkie materiały zostały przetłumaczone na język polski. Użytecznym dodatkiem do tych materiałów są testy sprawdzające naszą wiedzę, dzięki którym możemy przekonać się czy zagadnienia związane z Analyticsem przyswoiliśmy już wystarczająco dobrze. Warto bowiem zwrócić uwagę na fakt, że podobnych pytań można spodziewać się podczas właściwego egzaminu.

Oczywiście jednak oficjalne materiały Google nie są jedynym sposobem na to aby właściwie się przygotować do egzaminu. Warto sięgnąć choćby po ten kurs:

http://strefakursow.pl/kursy/e-marketing/kurs_analytics_-_abc_analizy_i_optymalizacji.html

W formie materiałów wideo prezentuje on najważniejsze zagadnienia oferując przy okazji szereg testów dających możliwość sprawdzania przyswajanej wiedzy na bieżąco. Warto jednak jeszcze zwrócić uwagę na pewien aspekt przygotowań do egzaminu Google Analytics a mianowicie praktyczne ćwiczenia. Jak już bowiem wspomniałem najlepszym sposobem przygotowania się jest realne wykorzystywanie GA i utrwalanie swojej wiedzy w praktyce.

Konto demonstracyjne Google Analytics

Problem jednak często tkwi w tym, że nie mamy strony z odpowiednio dużym ruchem a więc takie, która pozwalałaby w praktyce poćwiczyć z Google Analytics na konkretnych danych. Na szczęście obecnie jest już rozwiązanie tego problemu w postaci konta demo. Więcej na jego temat możemy dowiedzieć się zaglądając pod adres:

https://analytics.googleblog.com/2016/08/introducing-google-analytics-demo.html?m=1

Warto wspomnieć, że to konto demonstracyjne bazuje na danych pozyskiwanych z Google Merchandise Store a więc mamy do czynienia z możliwością popracowania na realnych danych. Dzięki temu możemy się w praktyce przekonać jak działają cele, moduł Ecommerce a także połączenie GA z kontem AdWords. Warto więc skorzystać z możliwości jaką zaoferowało Google i spędzić nieco czasu z kontem demonstracyjnym przeklikując sobie różne raporty, korzystając z zaawansowanych filtrów czy też wymiarów dodatkowych.

Jak wygląda egzamin Google Analytics?

Jeśli jednak już przy kwestii egzaminu jesteśmy to warto wspomnieć o tym, że możemy podchodzić do niego właściwie nieograniczoną ilość razy. Jednak należy pamiętać o tym, że w przypadku gdy nie uda nam się zdać kolejny raz możemy do niego przystąpić dopiero po upływie tygodnia. Egzamin Google Analytics składa się z 70 pytań a na to aby na nie odpowiedzieć mamy 60 minut. Może się wydawać, że jest to dużo czasu jednak w praktyce okazuje się, że godzina to wcale nie jest aż tak wiele gdy weźmie się pod uwagę nie tylko poziom trudności samego egzaminu ale również konieczność czytania ze zrozumieniem bowiem niektóre pytania są sformułowane w niezbyt precyzyjny sposób.

Aby egzamin został nam zaliczony musimy uzyskać przynajmniej 80% punktów możliwych do zdobycia. W przypadku pozytywnego zaliczenia testu otrzymujemy certyfikat wyglądający tak:

Certyfikat Google Analytics

Jest on ważny przez okres 18 miesięcy tak więc po upływie 1,5 roku konieczne jest ponowne podejście do egzaminu jeśli chcemy zachować nasz certyfikat.

Co dalej gdy już uzyskamy certyfikat Google Analytics?

Oczywiście zdobycie certyfikatu Google Analytics choć niewątpliwie jest niezwykle nobilitujące to nie powinno skłonić nas do osiadania na laurach. Tak naprawdę powinno to być kolejnym krokiem na drodze do dalszego poznawania zagadnień związanych z analityką cyfrową. Jeśli znamy już dość dobrze narzędzie Google Analytics i mamy już pewne pojęcie na temat zagadnień dotyczących analityki to warto zwrócić swoją uwagę na kwestię Google Tag Managera czy też bardziej zaawansowanych zastosowań samego Google Analyticsa. W Internecie znaleźć można wiele materiałów tłumaczących bardziej zaawansowane kwestie jeśli jednak ktoś chciałby sprawdzonego źródła wiedzy to warto sięgnąć po książki takie jak:

  • Web Analytics 2.0 – Avinash Kaushik
  • Google Analytics. Integracja i analiza danych – Daniel Waisberg
  • Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych – Martyna Zastrożna
  • Google Analytics dla marketingowców. Wydanie II – Martyna Zastrożna

Ich lektura z pewnością pomoże nam dalej rozwijać się w zakresie analityki wprowadzając nas w przystępny sposób w bardziej zaawansowane zagadnienia i pokazując przy okazji jak potężne możliwości oferuje Google Analytics.

Jeśli jednak nie pociąga nas czerpanie wiedzy jedynie z książek bez względu na to jak fachowa ona jest to zawsze warto sięgnąć po tradycyjne szkolenia podczas których nie tylko będziemy mieli okazję uczyć się od najlepszych ale również będziemy mogli przećwiczyć w praktyce wykorzystywanie nabywanej wiedzy. Decydując się na szkolenia organizowane w ramach Akademii Analytics czy też przez Karola Dziedzica możemy dowiedzieć się między innymi:

  • Jak dokonywać analizy danych na temat zachowań użytkowników na naszej stronie?
  • Jak tworzyć optymalne listy remarketingowe?
  • W jaki sposób konfigurować cele i zdarzenia?

Przekonamy się również jak można modyfikować kod Google Analytics, jak poradzić sobie ze SPAMowym ruchem, który może w istotny sposób zaburzać wyniki naszej strony internetowej. Będzie to również świetna okazja aby poznać Google Tag Managera i możliwości jakie oferuje on w zakresie mniej standardowych wdrożeń, po które zapewne z czasem będziemy chcieli sięgnąć.

Dzięki temu będziemy mieli możliwość poznania wielu mniej standardowych strategii i technik wykorzystania Google Analytics prezentowanych na konkretnych przykładach. Warto zwrócić uwagę na fakt, że szkolenia te mają coś do zaoferowania zarówno dla początkujących jak i bardziej zaawansowanych użytkowników. Tak naprawdę są zatem one rozwiązaniem wartym polecenia nie tylko osobom, które już zdobyły certyfikat Google Analytics ale również wszystkim tym, którzy dopiero przygotowują się do walki o niego. Ich celem jest bowiem nie tylko dostarczenie obszernej wiedzy z zakresu bardziej zaawansowanych technik wykorzystania GA ale też utrwalenie kluczowych informacji z tak naprawdę podstawowego poziomu wiedzy.

Oczywiście bez względu na to w jakiej formie będziemy zdobywać wiedzę konieczne jest ciągłe wykorzystywanie jej w praktyce, gdyż tylko w ten sposób uda nam się utrwalić zdobywane umiejętności.