Nawet w najbardziej dopracowanym projekcie nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Często zdarza się, że jakąś pracę musimy wykonać na ASAP bo goni nas deadline, którego nieuchronne zbliżanie z pewnością nie pomaga w podejmowaniu przemyślanych i trafnych decyzji. Jednak porażka nie jest przecież końcem świata wbrew temu co powszechnie się uważa. Porażka to tak naprawdę pewnego rodzaju przystanek w drodze do celu. To stacja na której zatrzymanie jest okazją do refleksji i wyciągnięcia wniosków. Właśnie to doświadczenie płynące z fuckupuów pokazuje, że niosą one e sobą pewną wartość pomagając nam się rozwijać w roli specjalistów a później często i przedsiębiorców. To właśnie dzięki nauce jaką możemy wyciągać ze swoich porażek możemy krok po kroku zbliżać się do celów jakie sobie postawiliśmy. Jedak kto mówi, że musimy się uczyć tylko i wyłącznie a swoich błędach? W końcu innym również zdarzają się złe decyzje i pomyłki mogące być dla as cenną lekcją. Dlatego właśnie przemyśleniami na temat takich błędów postanowili się z nami podzielić prelegenci podczas kolejnej edycji Crash Mondays.

  1. Dokładnie sprawdzajmy wszelkie źródła danych, na których bazujemy
  2. Zastanówmy się czy warto tak grzać gdy robimy RTM
  3. Wszelkie ustalenia trzeba spisywać
  4. Warto określić definicję idealnego klienta ponieważ zupełnie inaczej wygląda współpraca gdy jest nim startup niż wtedy jest nim firma z rozsądnym działem marketingu
  5. Nie oczekujmy od klienta, że będzie wiedział wszystko, w końcu to też dla wiedzy nas zatrudnia
  6. Nie lekceważmy małych klientów bo małe projekty mogą otworzyć drogę do dużych a nawet najmniejszy klient może z czasem urosnąć
  7. Rekrutując pracowników pośpiech nie jest wskazany
  8. Do sprawnego funkcjonowania firmy potrzebne są 3 typy osób: specjalista, przedsiębiorca i manager
  9. Budowanie zespołu to pewien proces trwający począwszy od formowania się teamu poprzez jego burzliwe docieranie się aż po stopniowo normowanie osiąganie oczekiwanych wyników gdy już mamy dojrzały zespół
  10. Warto zadawać sobie trzy kluczowe pytania: dlaczego? jak? co?
  11. Drużyna ma się uzupełniać
  12. Warto komunikować standardy, których się oczekuje – lepiej nie zakładać, że coś co jest oczywiste dla nas będzie takie również dla innych
  13. Wskazane jest aby już na samym początku działalności starać się opierać o pewne standardy i normy
  14. Na to co się powtarza warto przygotować procedury, które jednak powinny być na tyle elastyczne aby mogły ewoluować wraz z firmą
  15. Sprawdzaj wszystko dwa a nawet minimum trzy razy – błąd może zdarzyć się każdemu ale skoro można go uniknąć niewielkim kosztem to warto to zrobić
  16. Poznaj dobrze swoją branżę i otoczenie konkurencyjne – strategia wchodzenia w biznes niczym dzik w szyszki zazwyczaj nie kończy się dobrze.
  17. Pamiętaj o tym, że praca z domu również może być efektywna jednak nie każdy się do niej nadaje
  18. Zanim się coś kupi warto się dwa razy się zastanowić czy to faktycznie jest nam potrzebne
  19. Trzeba pamiętać o tym, że nasz czas też ma określoną wartość a więc należy go mądrze inwestować
  20. Nie wiemy wszystkiego – wiedza ekspertów może być bardzo pomocna
  21. Klient, agencja oraz współpracownicy to równorzędni partnerzy w projekcie
  22. Okres próby warto stosować nie tylko w przypadku pracowników ale również klientów
  23. Na pierwszym spotkaniu z klientem warto uważać na słowa a zwłaszcza wszelkie obietnice
  24. Umowa powinna być spisana w jak najbardziej szczegółowej formie
  25. Przed podpisaniem warto zweryfikować kto jest upoważniony do złożenia na niej podpisu
  26. Starannie wyceniaj wszelkie dodatkowe zlecenie
  27. Informuj jasno klienta jeśli dane zlecenie wychodzi poza zakres Twoich usług
  28. Jeśli klient ma konkretne oczekiwania to nie warto uszczęśliwiać go na siłę
  29. Zakres odpowiedzialności oraz to kto ją będzie egzekwował musi być precyzyjnie określony
  30. Raportuj wszelkie prace
  31. Brief to podstawa
  32. Pamiętaj, że żadnego zlecenia nie musisz brać wbrew sobie
  33. Doprecyzuj zasady rozliczania
  34. Nie obawiaj się windykowania długów
  35. Zbytnia zuchwałość zaburza racjonalną ocenę sytuacji i możliwości
  36. Zbytni hurraoptymizm sprawi, że zlekceważymy zagrożenia
  37. Niekiedy mamy klapki na oczach zbytnio skupiając się na naszej wizji i ie dostrzegając momentu, w którym być może warto skręcić z pierwotnie obranej ścieżki
  38. Skupianie się na pierdołach może skutecznie zająć nasz cenny czas i odciągnąć nas od tego co naprawdę jest ważne
  39. Należy dobrze rozumieć swój produkt/usługę a także grupę docelową
  40. Gówniany dostawca potrafi położyć nawet najlepszy projekt
  41. Fuckupy świetnie łączą ludzi – nawet skuteczniej niż pasje

Jak więc widać te wszystkie błędy potrafią wysnuć naprawdę wiele wniosków mających za zadaie przede wszystkim uchronić przed problemami w przyszłości. Mowa tutaj zarówno o współpracy klientem, w ramach której czyha na nas wiele niebezpieczeństw jak i o pracy przy własnych projektach, które mogą zostać położone przez jeden detal.