Frazy, frazy i jeszcze raz frazy to coś co niedołącznie już od lat kojarzy się z SEO. Nie da się ukryć, że nadal panuje taki stereotyp, że chcąc zoptymalizować treśc pod SEO trzeba ją bardziej „napchać” słowami kluczowymi bowiem to właśnie pozwoli osiągnąć wyższe pozycje. Jednak postrzeganie sposobu w jaki działa algorytm Google’a z perspektywy tego, że więcej fraz równa się wyższe pozycje jest w dzisiejszych czasach zbyt daleko idącym uproszczeniem.

Obecnie powinniśmy patrzeć na frazy z perspektywy tego, że w każdej z nich wyrażona jest jakaś potrzeba użytkownika. To właśnie na tych potrzebach powinniśmy się skupić tworząc naszą treść. Wszystko spoko tylko w takich razie pojawia się pytanie jak te potrzeby lepiej poznać i jak przekonać się czego Ci użytkownicy potrzebują? Tutaj z pomocą przychodzi nam AnswerThePublic a więc narzędzie, które części osób jest już zapewne doskonale znane lecz jeśli ktoś go nie zna to warto aby szybko to nadrobił.

Zasada działania AnswerThePublic jest bardzo prosta bowiem na podstawie podanej przez nas frazy generuje ono listę fraz tematycznie powiązanych. Dzięki temu mamy jasny obraz sytuacji w zakresie tego na jakie tematy pisać i o jakie informacje warto jeszcze rozbudowywać treści już istniejące.

Jak poznać słowa kluczowe dzięki AnswerThePublic?

Tak jak już wspomniałem przygodę z AnswerThePublic zaczynamy od podania interesującej nas frazy po wejściu na stronę:

https://answerthepublic.com/

Po podaniu frazy wybieramy tylko interesujący nas język i czekamy chwilę aż pojawią się wyniki. Na starcie dostajemy informację na temat tego ile fraz powiązanych z tym co wpisalismy udało się znaleźć.

Mamy je posegregowane w konkretne grupy obejmujące zarówno frazy ułożone po prostu alfabetycznie jak i prezentowane w formie powiązań. Właśnie te powiązania fraz w grupy są czymś co zwraca uwagę przy korzystaniu z AnswerThePublic.

Narzędzia stara się nam prezentować frazy mające jakąś cechę wspólną w grupach. W najbardziej oczywisty sposób widać to na frazach typowo pytaniowych gdzie podstawowa segregacja oparta jest na typie pytań: jak, co, czemu, kiedy i tak dalej. Oczywiście wystarczy chwilę poprzeglądać dostępne dane aby przekonać się, że typów grupowania jest znacznie więcej. Ten sposób prezentowania powiązanych fraz może być użyteczny choćby w kontekście planowania struktury naszego serwisu jak i przy planowaniu architektury informacji na poziomie konkretnego artykułu.

Jeśli jednak komuś nie odpowiada taki sposób prezentowania wyników to poniżej tych wszystkich grafów znajdzie alfabetycznie wylistowane frazy. Do tego wszystkiego AnswerThePublic daje też możliwośc wyeksportowania tych wszystkich wyników do pliku CSV dzięki czemu będziemy mogli sobie je obrabiać już dowolnie w Excelu.

Do czego warto wykorzystać AnswerThePublic?

Myśląc o AnswerThePublic możemy śmiało stwierdzić ot narzędzie jakich wiele i w jakimś stopniu to prawda bowiem narzędzia służące do podpowiadania nam fraz kluczowych nie są już obecnie niczym niezwykłym. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w tym wypadku mimo wszystko większy nacisk kładziony jest na frazy bardziej złożone. Nie mówimy więc już o typowych frazach, które nadal są często upychane w treściach bezpośrednio niekiedy nawet bez dbania o to aby użyć ich we właściwej formie.

AnswerThePublic bardzo często podsuwa nam konkretne pytania używane przez użytkowników w Google a także bardziej rozbudowane frazy, które ze względu na swoją formą niekiedy składają się już w wprost w potencjalny tytuł nowego artykułu albo śródtytuł kolejnego zagadnienia, które w ramach niego chcemy poruszyć. Na podstawie pozyskanych z tego narzędzia danych możemy więc bezprośrednio opracowywać tematy nowych treści (zwłaszcza poradnikowych). Dzięki AnswerThePublic stworzymy także plan optymalizacji tych już istniejących materiałów zakładający uporządkowanie w nich architektury informacji między innymi poprzez wykorzystanie śródtytułów będących odpowiedzią na konkretne potrzeby użytkowników.