Google Trends to jedno z darmowych narzędzi udostępnianych nam przez Google, którego głównym przeznaczeniem jest lepsze poznanie potrzeb naszych użytkowników. W tym wypadku mówimy o narzędziu służącym do badania aktualnych trendów w wyszukiwarce. Możemy w bardzo łatwy sposób monitorować co obecnie interesuje użytkowników i jakie trendy w głównej mierze przyciągają ich uwagę w Google.

Jak zacząć korzystanie z Google Trends?

Na początek odwiedźmy adres trends.google.pl gdzie naszym oczom ukaże się główna strona tego narzędzia.

Po pierwsze mamy tutaj zatem pole wyszukiwania służące nam do wpisania frazy związanej z interesującym nas trendem, który chcemy przeanalizować. W dalszej kolejności widzimy przykłady analizy proponowane przez Google, które mogą nam pomóc w rozpoczęciu przygody z analizą trendów.

Gdy zerkniemy nieco niżej zobaczymy listę trendów, które zyskują popularność w naszym kraju.

Jeszcze niżej mamy zestawienie kluczowych trendów dla poszczególnych lat. Dzięki temu możemy przyjrzeć się bliżej temu co przede wszystkim interesowało użytkowników rok, dwa, trzy czy cztery lata temu.

Kliknięcie w dowolny link przeniesie nas do zestawienia takiego jak: https://trends.google.pl/trends/yis/2018/PL/

Zestawienia te obejmują tematy, które w zestawieniu z rokiem poprzednim zyskały na popularności w największym stopniu (najmocniej trendowały). Jak widać mamy do czynienia z podziałem na kilka kategorii:

  • Najpopularniejsze
  • Wydarzenia
  • Ludzie
  • Filmy
  • Co to jest…?
  • Ile…?

W przypadku każdej z kategorii możemy podejrzeć dodatkowe frazy poza standardowo prezentowane 5. Po kliknięciu w wybraną frazę pokaże się dodatkowe menu:

Dzięki niemu możemy w szybki sposób sprawdzić jak obecnie prezentują się wyniki wyszukiwania na to zapytanie a także poddać ją dodatkowej analizie.

Jak analizować trendy w Google Trends?

Chcąc przeanalizować ewentualny trend dotyczący jakiegoś tematu wystarczy skorzystać z pola wyszukiwania dostępnego choćby na głównej stronie narzędzia. Po wpisaniu w nim konkretnej frazy zobaczymy dane dotyczące zainteresowania nią na przestrzeni czasu.

W standardowym widoku widzimy jak zainteresowanie danym zapytaniem kształtowało się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy poddali analizie inny zakres czasu.

W tym celu wystarczy tylko kliknąć w widoczny nad wykresem aktualny zakres czasu i z rozwijanej listy wybrać ten, który nas najbardziej interesuje. Możemy także zmienić kraj w odniesieniu do którego analizujemy daną frazę.

W tym przypadku zmiana jest równie prosta co w przypadku czasu i również tutaj klikamy w nazwę kraju widoczną nad wykresem i wybieramy sobie inny. Możemy go wskazać bezpośrednio z listy albo ułatwić sobie pracę i skorzystać z widocznej nad listą wyszukiwarki. To co jeszcze podlega konfiguracji to kategoria, której dotyczy nasza analiza:

Warto zwrócić uwagę na fakt, że standardowo nasza analiza dotyczy klasycznych wyników wyszukiwania Google. Jesli jednak chcemy naszą analizą dodatkowo pogłębić to możemy także przyjrzeć się temu jak nasz trend prezentował się w:

  • Wyszukiwarce grafik
  • Wyszukiwarce wiadomości
  • Zakupach Google
  • Wyszukiwarce w YouTube

Jeśli interesują nas takie dane do dostęp do nich jest bardzo prosty. Podobnie jak wcześniej kierujemy swoją uwagę na opcje widoczne nad wykresem. Tam standardowo będzie widoczne pole „Wyszukiwarka Google” i gdy w nie klikniemy naszym oczom ukaże się lista, z której możemy już wybrać interesujący nas obszar do analizy.

Czego jeszcze możemy się dowiedzieć z Google Trends na temat konkretnego trendu?

Tak jak już to przedstawiłem podstawą do analizy trendu jest wykres, którego zakres danych możemy swobodnie konfigurować poprzez dobór kraju, zakresu czasu czy obszaru wyszukiwania jaki nas szczególnie interesuje. To jednak nie są jeszcze wszystkie dane jakich Google Trends może nam dostarczyć w kontekście analizowanej przez nas frazy. Gdy zjedziemy nieco niżej zobaczymy jak zaingerowanie danym tematem wyglądało w poszczególnych obszarach badanego kraju. W przypadku Polski będzie to podział na województwa.

Aczkolwiek jeśli chcemy możemy z analizą zejść nawet na poziom największych miast. Kliknięcie w dowolny region czy też miasto przeniesie nas do analizy skupionej tylko na tym obszarze geograficznym.

Jeszcze niżej znajdziemy dane na temat podobnych tematów oraz zapytań:

Możemy podejrzeć tutaj te zyskujące obecnie popularność jak i te już najpopularniejsze. Kliknięcie w dowolną z widocznych tu fraz przekierowuje nas do analizy tego konkretnego zapytania.

Jak porównywać trendy w Google Trends?

Do tej pory przyglądaliśmy się jednemu trendowi a mamy do czynienia z narzędziem, w którym możemy analizować większą liczbę trendów jednocześnie. W tym miejscu warto wspomnieć jednak o pułapce jaką dla niektórych okazuje się Google Trends. Po najechaniu na dowolny fragment wykresu obrazującego zainteresowanie konkretnym trendem widzimy pewne wartości, które nijak się jednak mają do realnej ilości wyszukań. Tak więc nawet gdy zobaczymy na wykresie niesamowity pik to nie powinniśmy się natychmiastowo nakręcać bo realnie i tak zainteresowanie danym trendem wcale nie musi być aż tak duże jak mogłoby to wynikać z wykresu. Aby móc lepiej ocenić rzeczywisty potencjał danego trendu warto sobie przede wszystkim przyjąć jakiś punkt odniesienia.

Na podanych przykładach wrzuciłem do analizy w Google Trends frazę „gra o tron” a więc zobaczmy jak jej popularność ma się do zainteresowania ligą mistrzów, która będzie w tym wypadku dla nas właśnie punktem odniesienia.

Teraz dopiero robi się ciekawie bowiem mając taką skalę porównawczą możemy określić czy mamy do czynienia z naprawdę popularnym trendem czy też niekoniecznie. Patrząc na wykres możemy łatwo sprawdzić w jakich okresach silniejszy był pierwszy a kiedy drugi. Dodatkowo widzimy też sumaryczne podsumowanie tego, który trend był najsilniejszy biorąc pod uwagę cały analizowany okres.

Jak sprawdzić bieżące trendy w Google Trends?

Już na samym początku przy okazji omawiania głównej strony Google Trends zwracałem uwagę na to, że mamy dostęp do danych na temat tego co obecnie najlepiej trenduje. Jednak był to tak naprawdę tylko wycinek danych jakie możemy pozyskać na temat tego czego ludzie obecnie najbardziej szukają. Jeśli chcemy dowiedzieć się więcej musimy kliknąć w symbol menu widoczny w lewym, górnym rogu (tuż obok logo Google Trends) a wtedy zobaczymy menu:

W tym menu kliknijmy „Najpopularniejsze wyszukiwania” aby przejść do podstrony z listą dziennych trendów wyszukiwania.

W tym miejscu widzimy co dziś najmocniej trenduje począwszy od tych tematów cieszących się największym wzrostem zainteresowania. Gdy klikniemy w dowolny trend zobaczymy dodatkowe dane z nim związane.

Dostaniemy więc informacje na temat tego jakie tematy a więc potencjalnie kolejne warte zainteresowania trendy są związany z tym analizowanym. Mamy też wgląd w materiału, które zostały opublikowane w ramach tego trendu. Oczywiście nikt nie ogranicza nas do przeglądania trendów jedynie dla Polski i z rozwijanej listy na górze możemy sobie wybrać dowolny inny kraj aby przejrzeć trendy obecnie w nim panujące.

Do tej pory przeglądaliśmy dzienne trendy wyszukiwania a nad listą trendów widoczna jest jeszcze zakładka „Trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym”, po kliknięciu w nią zobaczymy nieco inne zestawienie trendów. Tym razem mamy do czynienia z listą bazującą na danych z ostatnich 24 godzin.

Od razu da się zauważyć, że tym razem to zestawienie trendów wygląda nieco inaczej niż wcześniej. Przy każdym trendzie widzimy kilka związanych z nim fraz a dodatkowo też najświeższy materiał opublikowany w ramach tego trendu oraz miniaturkę wykresu obrazującego zachowanie tego trendu w ciągu ostatniej doby. Równiez i w tym wypadku możemy kliknąć w interesujący nas trend aby pozyskać więcej informacji.

Na samej górze widzimy wspomniane już frazy powiązane z trendem. Najwięcej miejsca zajmuje jednak wykres pokazujący jak godzina po godzinie zmieniało się zainteresowanie tym tematem. Pod wykresem widzimy już listę kilku artykułów odnoszących się do tego tematu, które zostały opublikowane.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na niepozorne pole widoczne nad listą trendów.

W nim możemy wybrać to jaka kategoria tematyczna nas interesuje co może być znacznym ułatwieniem w przypadku prowadzenia serwisu o określonej tematyce i chęci monitorowania trendów przede wszystkim z naszej branży.