Widoczność w wynikach wyszukiwania to dziś niezwykle ważny aspekt funkcjonowania w świecie online ze swoja internetową, blogiem czy sklepem internetowym. Pewnych informacji w tym zakresie dostarcza już Google Search Console jednak mimo wszystko ma ono swoje ograniczenia. Dlatego w przypadku chęci dokonania bardziej dogłębnej analizy warto sięgnąć po bardziej wyspecjalizowane narzędzia. Jednym z takich narzędzi jest Semstorm, którego jedna z podstawowych funkcjonalności jest właśnie analizowanie widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania.

Semstorm jest narzędziem płatnym jednak rejestrując się w nim pierwszy raz możemy cieszyć się jego możliwościami za darmo przez 14 dni. Po zalogowaniu ukazuje się nam główny panel.

Mamy w nim dostęp do głównych obszarów funkcjonalności tego narzędzia takich jak:

  • Słowa kluczowe
  • Zawartość
  • Audyty
  • Analiza stron
  • Analiza konkurencji
  • Monitoring pozycji

Analiza stron w Semstormie

Na początek przyjrzyjmy się najbardziej oczywistej funkcjonalności jaką do zaoferowania ma Semstorm a więc analizie stron.

Podajemy adres strony, który chcemy się lepiej przyjrzeć i z rezultacie otrzymujemy informację na temat tego na ile fraz witryna pojawia się w TOP10 oraz TOP50 wyników wyszukiwania a także na jaki estymowany ruch się to przekłada. Mamy tutaj też wykres obrazujący jak widoczność witryny zmieniała się w czasie mogąc się przekonać czy procesowi osiągania obecnej widoczności w wynikach wyszukiwania towarzyszyły jakieś zawirowania.

Prezentowane dane możemy dostosować zmieniając sposób prezentacji danych na wykresie z miesięcznego na tygodniowy lub dzienny. Jest również możliwość doboru zakresu dat, których dotyczą prezentowane dane. Można więc spojrzeć na znacznie szerszy fragment historii danego serwisu jak i skupić się na konkretnym wycinku tej historii. Semstorm oferuje też filtry pozwalające dostosowywać prezentowane w tym raporcie dane jeszcze dokładniej do swoich potrzeb.

Można na przykład skupić się na analizowaniu konkretnej grupy słów kluczowych albo też widoczności w zakresie konkretnych pozycji.

Poniżej mamy kolejne dane prezentowane w graficznej formie. Widzimy tam jaki jest stosunek fraz nowych do tych traconych a więc czy witryna rozwija się w zakresie widoczności i pojawiania się na kolejne frazy czy jednak ma z tym pewien problem. Następnie jest wyliczone wykorzystanie potencjału strony rozumianego jako ilość fraz w TOP 10 w stosunku do wszystkich fraz widocznych w TOP50 wyników wyszukiwania. Wreszcie mamy też estymowany ruch, który w tym miejscu rozbity jest również na subdomeny o ile takie istnieją w serwisie.

W dalszej kolejności natrafiamy na raport słów kluczowych, który dostarcza nam konkretnych danych na temat tego na jakich frazach analizowana strona buduje swoją widoczność. Dla każdej frazy widocznej na liście mamy podane określone parametry:

  • Pozycja
  • Ruch
  • Liczba wyszukiwań
  • Konkurencyjność

Pamiętajmy przy tym, że ruch jest wartością estymowaną i może się różnić od realnego ruchu pozyskanego z takiej frazy.

W tym raporcie Semstorm oferuje nam jeszcze wgląd w listę konkurentów dla analizowanej witryny. Każdego z nich możemy w łatwy sposób dodać do analizy porównawczej.

Słowa kluczowe w Semstormie

W ramach modułu analizy stron Semstorm zapewnia nam też wgląd w bardziej szczegółowe dane na temat słów kluczowych budujących widoczność sprawdzanej strony. Wystarczy w bocznym menu rozwinąć zakładkę „SEO” i kliknąć pozycję „Słowa kluczowe”.

Pierwsze co natychmiastowo rzuca się w oczy to wykres, na którym spadek mógłby dawać do myślenia gdyby nie fakt, że tym razem widzimy wykres rozkładu pozycji. Począwszy od 1 do 50 w wynikach wyszukiwania Semstorm pokazuje nam w graficznej formie na fraz strona pojawia się na poszczególnych miejscach.

Pod wykresem mamy ciekawe dane obrazujące już na liczbach na ile strona wykorzystuje już teraz swój potencjał. Po pierwsze jest tam podana liczba fraz w TOP10 w zestawieniu ze wszystkimi frazami w TOP50, na które pojawia się analizowany serwis. W podobny sposób Semstorm zestawia w tym miejscu potencjał fraz w zakresie liczby wyszukiwań. Najpierw wyliczona jest łączna liczba wyszukiwań tych fraz, które już teraz przynoszą nam ruch a więc z zakresu pozycji 1 – 10 a tuż obok podaną mamy liczbę wyszukiwań wszystkich fraz dla tej strony. Dobrze obrazuje to o ile jeszcze możemy zwiększyć swój zasięg w organicznych wynikach wyszukiwania.

Te wyszukiwania przekładają się bezpośrednio na ruch i również w jego kwestii otrzymujemy dane dotyczące estymowanego ruchu z fraz z TOP10 i łącznie ze wszystkich co może być odpowiedzią na odwieczne pytanie: „ile nam to da?” zadawane w odniesieniu do ewentualnego podjęcia działań mających na celu pełniejsze wykorzystanie potencjału serwisu.

Pamiętajmy, że i tutaj możemy sięgnąć po filtry, które pozwolą skupić się na analizie konkretnych fraz.

Pora przeglądając raport dalej bo tam już czeka na nas lista fraz a więc to co przede wszystkim pozwoli podjąć realne działania w zakresie optymalizacji treści na stronie celem lepszego wykorzystania jej potencjału.

Każda fraza podana jest nam wraz z danymi na temat tego jaką obecnie zajmuje pozycje i jaki jest z niej estymowany ruch. Do tego jeszcze dostajemy informację na temat liczby wyszukiwań tej frazy abyśmy mogli wiedzieć o co tak naprawdę walczymy oraz wskaźnik konkurencji, który ma nam za zadanie powiedzieć jak trudna będzie to walka.

Oczywiście trzeba pamiętać o tym aby na wskaźniki takie jak ruch czy konkurencja patrzeć z pewnym dystansem. Ilość ruchu jest tutaj bowiem estymowana na podstawie tego jakim zainteresowaniem użytkowników może się cieszyć strona widniejąca na konkretnej pozycji. W przypadku konkurencji też jest to wskaźnik mocno orientacyjny gdyż realny konkurencyjność w przypadku danego słowa kluczowego będziemy w stanie określić dopiero gdy bliżej przyjrzymy się bezpośrednim konkurentom.

W pierwszej chwili uwadze mogą umknąć zakładki widoczne nad tabelą ze słowami kluczowymi. Warto jednak lepiej im się przyjrzeć bo możemy tam znaleźć bardzo interesujące dane.

Mamy tutaj do dyspozycji zakładki takie jak:

  • Nowe – zestawienia nowych fraz kluczowych, na które witryna zaczęła się pojawiać
  • Wzrosty – wykaz fraz kluczowych, w przypadku których strona zaliczyła wzrost zajmowanych pozycji
  • Spadki – zestawienie podobne jak w przypadku wzrostów z tym, że tutaj mamy do czynienia z frazami, które spadły na dalsze pozycje
  • Utracone – lista fraz, które wypadły poza TOP50 wyników wyszukiwania
  • Grupy słów kluczowych – zestawienie fraz kluczowych w grupach tematycznych

Konkurenci w Semstormie

Rozwijając zakładkę „SEO” w bocznym menu Semstorma mamy do czynienia nie tylko z ciekawym raportem słów kluczowych. Znajdziemy tam również raport „Konkurenci” dzięki, któremu będziemy się mogli bliżej przyjrzeć otoczeniu konkurencyjnemu analizowanej strony. Podobnie jak w przypadku wielu innych raportów również tutaj pierwsze co ukazuje się naszym oczom to wizualizacja danych obrazująca zestawienie konkurencji w zakresie estymowanego ruchu oraz ilości fraz na jakie jest widoczna w wynikach wyszukiwania.

Chcąc się lepiej przyjrzeć konkurencji zwłaszcza w kontekście konkretnych słów kluczowych i treści warto sięgnąć po możliwości jakie oferują filtry w Semstormie.

Z ich pomocą przekonamy się jak zestawienie konkurentów prezentuje się już nie w ujęciu ogólnym ale na przykład w odniesieniu do najczęściej wyszukiwanych fraz albo tych odnoszących się bezpośrednio do danego zagadnienia.

Poniżej natrafimy jeszcze na dokładną listę konkurentów posegregowaną od tych z największą liczbą wspólnych słów kluczowych znajdziemy poniżej.

Raport „Strony” w Semstormie

W podmenu SEO w Semstormie jest wiele interesujących raportów i jednym z nich bez wątpienia jest raport „Strony”. W nim znaleźć możemy informacje na temat tego, które podstrony witryny pojawiają się na najwięcej fraz. Poza tym na podstawie tych fraz i ich łącznej, miesięcznej liczby wyszukiwań szacowany jest ruch jaki mogą zapewniać te podstrony. Dzięki takim danym można określić w przypadku analizowanej strony poprzez jakie materiały przede wszystkim ściąga ona ruch z organicznych wyników wyszukiwania.

Raport „Subdomeny” w Semstormie

Ten raport działa na bardzo podobnej zasadzie jak raport „Strony” z tą jednak różnicą, że tutaj mamy zestawienie na poziomie subdomen o ile oczywiście analizowana domena takie posiada. Również tutaj przy każdej subdomenie mamy podaną liczbę słów kluczowych,na które pojawia się w wynikach wyszukiwania. Na podstawie ilości wyszukiwań tych fraz Semstorm dodatkowo szacuje też ruch organiczny jaki może być udziałem konkretnych subdomen.

Jak Semstorm może pomóc w poznaniu nowych słów kluczowych?

Do tej pory skupialiśmy się przede wszystkim na omówieniu możliwości jakie Semstorm oferuje jeśli chodzi o analizowanie konkretnych stron. To tylko część możliwości jakie oferuje a więc warto przyjrzeć się kolejnemu obszarowi funkcjonalności, którym w tym przypadku będzie odkrywanie nowych słów kluczowych, pod które warto jeszcze planować content.

Po podaniu interesującej nas frazy Semstorm przez chwilę gromadzi dane po czym wraca do nas z wynikami, które podzielone są na kilka typów:

  • Proste podpowiedzi
  • Słowa z przyimkami
  • Pytania
  • Video
  • Hashtagi
  • Lista

Z jednej strony mamy więc dostęp do najbardziej tradycyjnej listy fraz, które posortowane są alfabetycznie. Jednak dla niektórych być może bardziej użyteczne okażą się grafy obrazujące powiązania konkretnych słów kluczowych w grupy. Mamy tutaj zarówno proste zapytania jaki grupowanie według przyimków i typów pytań.

Takie strukturalne podejście do fraz może się nam przydać zarówno na poziomie struktury serwisu jak i architektury informacji w treściach, które planujemy. Dodatkowo Semstorm podaje nam też informacje na temat tego jakie frazy cieszą się zainteresowaniem w kontekście wyszukiwań wideo a to już cenna wskazówka choćby przy planowaniu treści z myślą o publikacji choćby na YouTubie.

Co ważne wszystkie dane możemy eksportować do pliku CSV dzięki czemu możemy je sobie swobodnie poddawać dodatkowym analizom i obróbce już poza Semstormem.