Senuto to narzędzie, która znane jest zapewne przede wszystkim specjalistom SEO i ludziom z różnych względów związanych z tą branżą. Myśląc o Senuto myślimy przede wszystkim o narzędziu, które służy do audytu naszej strony i zbadania jej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście jest również bardzo przydatne w przypadku wszelkich problemów z ruchem organicznym i gdy nagle nitujemy spadek liczby odwiedzin to możemy przekonać się jaka jest skala spadków a także co konkretnie spadło. Dane jakich dostarcza nam Senuto mogą być bardzo pomocne przy planowaniu rozwoju naszej witryny jasno wskazując jakie tematy powinniśmy poruszać w ramach contentu publikowanego na stronie.

Raport „Analiza widoczności” w Senuto

Analiza widoczności jest raportem, który stanowi tak na dobrą sprawę chyba esencję tego czym tak naprawdę jest Senuto. To właśnie w tym raporcie sprawdzamy jak na przestrzeni czasu wyglądała widoczność dowolnej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Mamy więc wgląd w stan obecny a także to jak w przeszłości zmieniała się ilość fraz na jakie strona się pojawiała dzięki czemu możemy zaobserwować trendy w zakresie widoczności a także ewentualne problemy jakie mogły dotykać strony.

Na początek podajemy adres strony, której widoczności chcemy się bliżej przyjrzeć.

Po chwili otrzymujemy potrzebne dane na temat tego na ile obecnie fraz strona jest w widoczna w TOP 3, TOP 10 a także TOP 50 wyników wyszukiwania.

Mamy też estymowany ruch miesięczny, który może być ciekawym punktem odniesienia w analizach gdy badać będziemy witryny konkurencji. Do tego Senuto wylicza również ekwiwalent reklamowy a więc to jaki budżet musielibyśmy przeznaczyć na Google Ads aby osiągnąć taki poziom ruchu jaki zapewnia nam SEO. Warto zauważyć, że podana strona przypisywana jest do odpowiednich kategorii tematycznych dzięki czemu dostajemy informacje jaką pozycję w kategorii zajmuje konkretna witryna.

Te informacje to jednak dopiero wstęp gdyż ciekawej robi się gdy zjedziemy nieco poniżej i naszym oczom ukaże się wykres widoczności strony.

Tutaj właśnie widzimy czy strona stabilnie się rozwija osiągając z miesiąca na miesiąc coraz lepszą widoczność czy też utrzymuje się na podobnym poziomie. W tym miejscu będą też dostrzegalne wszelkie anomalie/spadki, które mogły zostać wywołane na przykład aktualizacjami algorytmu Google czy też niepoprawnie przeprowadzoną migracją.

Wszelkie gwałtowne spadki czy wzrosty widoczne na tym wykresie są idealnym punktem zaczepienia do wnikliwej analizy czemu witryna zawdzięcza radykalną zmianę ilości fraz na jakie się pokazuje. W tym kontekście ciekawe dane możemy znaleźć nieco dalej gdzie Senuto informuje nas o tym w przypadku jakich fraz strona odnotowała ostatnio wzrost pozycji a jakie frazy spadły i być może np. wyleciały akurat z TOP 10.

Jeszcze niżej mamy dane na temat kluczowych fraz, którym witryna przede wszystkim zawdzięcza ruch bowiem ilość miesięcznych wyszukiwań jest w ich wypadku największa.

W kontekście analizy wahań ruchu organicznego na przestrzeni roku niezwykle użyteczny może być wykres obrazujący sezonowość witryny.

Wykres ten oparty jest o dane na temat zainteresowania konkretnymi frazami w poszczególnych miesiącach w ciągu roku. Pokazuje on jak w ciągu 12 miesięcy zmienia się ilość wyszukiwań wszystkich fraz na jakie pojawia się badany serwis. Dzięki temu dowiadujemy się jakich wahań w ruchu możemy się spodziewać nawet gdy nie nastąpi nagła zmiana w zakresie widoczności w wynikach wyszukiwania.

Na koniec raportu zostaje jeszcze wykres dotyczący konkurencji i wskazujący z jakimi innymi serwisami w wynikach wyszukiwania konkuruje sprawdzana strona internetowa.

Konkurencja jest określania na bazie ilości fraz, na które analizowana strona pojawia się wraz z innymi w wynikach wyszukiwania. Do tego przy każdej witrynie wytypowanej jako konkurencyjna widzimy jeszcze wykres liczby wszystkich fraz, na które występuje w SERPach.

Baza słów kluczowych w Senuto

Senuto bez wątpienia jest bardzo pomocne przy badaniu widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania i rozwijaniu treści, którą mamy już na stronie poprzez optymalizację jej pod kolejne frazy i dodawanie informacji, których jeszcze potrzebują użytkownicy. Warto jednak zastanowić się też nad tym jak można rozwijać swoją stronę o kolejne artykuły a być może nawet nowe kategorie i obszary tematyczne. Jednak pojawia się pytanie o czym pisać?

Z pewnością prowadząc bloga czy nawet bardziej rozbudowany serwis mamy wiele pomysłów na różnego rodzaju content i wiele potencjalnych tematów do opisania. Jak jednak do tego wszystkiego ma się zainteresowanie ze strony użytkowników w wyszukiwarce, jakich treści oni przede wszystkim szukają?

Tutaj z pomocą przychodzi baza słów kluczowych Senuto, która w mgnieniu oka podpowie nam o czym jeszcze warto napisać. Wystarczy tylko podać słowo kluczowe i określić w ramach jakiego języku wyszukujemy.

Rezultatem jest konkretna lista powiązanych fraz. Przy każdej z nich mamy przede wszystkim informację o średniej liczbie miesięcznych wyszukiwań oraz tym czy w wynikach wyszukiwania występują dodatkowe elementy takie jak choćby mapki. W dalszej kolejności widzimy też informację o trendach występujących na przestrzeni 12 miesięcy dzięki czemu możemy już na tym etapie określić czy dana fraza jest sezonowa czy nie.

Warto zwrócić uwagę, że wykres fraz możemy modyfikować dostosowując prezentowany zakres danych choćby poprzez dodanie stawek CPC czy liczby wyszukiwań dla danego miesiąca, które mogą się przydać gdy planujemy już akcje sezonowe.

Pytania w bazie słów kluczowych Senuto

Jak widzimy baza słów kluczowych Senuto może nam dostarczyć naprawdę ciekawych informacji w kontekście planowania treści podpowiadając konkretnie o czym jeszcze dobrze byłoby napisać. Dzięki temu możemy zaspokoić skuteczniej głód wiedzy użytkowników a jednocześnie walczyć o szersze dotarcie poprzez wyniki wyszukiwania i pojawianie się w nich na większą liczbę fraz.

Ten moduł Senuto oferuje też coś więcej gdyż możemy pokusić się o analizę pytań jakie użytkownicy zadają w Google w ramach interesującej nas tematyki. To poszerza jeszcze bardziej wiedzę na temat potrzeb odbiorców podsuwając jak na tacy pomysły na konkretne akapity w naszych artykułach a nawet całe artykuły.

Podczas korzystania z bazy słów kluczowych warto zwracać uwagę też na słowa kluczowe, które Senuto nam podpowiada jako warte uwagi.

System sugeruje się tym co sami wpisujemy podsuwając propozycje do dodatkowej analizy.

Słowa zależne w bazie słów kluczowych Senuto

Zwróćmy uwagę, że Senuto w ramach swojej bazy słów kluczowych oddaje do naszej dyspozycji jeszcze jeden moduł a mianowicie „Słowa zależne”.

Może on się nam bardzo przydać przy planowaniu konkretnego materiału i analizie jakie słowa kluczowe a więc tak naprawdę jakie kwestie warto w nim uwzględnić i szerzej omówić. Mamy tutaj wgląd w to jak słowa kluczowe z danej tematyki są ze sobą znaczeniowo powiązane a więc które z nich powinny współwystępować i to nie tylko na poziomie artykułu ale też całej strony. Określenie zależności słów kluczowych może być wstępem do bliższego przyjrzenia się strukturze naszej witryny i to bez względu na to czy mówimy o już istniejącej stronie czy takiej dopiero projektowanej.

Właśnie z pomocą danych na temat słów zależnych możemy zacząć układać w strukturę kolejne tematy począwszy od tych stanowiących fundament danej tematyki poprzez te rozwijające poszczególne zagadnienia aż po te najbardziej kluczowe odpowiadające już często na bardzo wąskie potrzeby pewnej grupy naszych odbiorców.

Analiza konkurencji w Senuto

Senuto posiada wiele naprawdę interesujących funkcji jednak analiza konkurencji jest bez wątpienia jedną z najciekawszych. Wchodząc w ten moduł musimy już na starcie określić jaki rodzaj analizy nas interesuje.

Jak widać na screenie do wyboru mamy:

  • Wspólne słowa kluczowe
  • Słowa kluczowe konkurencji
  • Moje słowa kluczowe

Pierwsza opcja pozwala sprawdzić na jakie frazy pojawia się zarówno sprawdzana strona jak i strona podana jako konkurencyjna. Możemy na przykład sprawdzić na jakie frazy pojawiamy się zarówno my jak i nasza konkurencja i zerknąć sobie na, na które konkurent jest wyżej. Robiąc taką analizę warto zwrócić uwagę w czym potencjalnie lepsze są treści konkurencji zarówno jeśli chodzi o czynniki onsite jak i offsite. Przyjrzyjmy się zatem długości treści, stopniowi jej optymalizacji a także temu jak jest podlinkowana zarówno w ramach wewnętrznej struktury serwisu jak i linkowania zewnętrznego.

Druga opcja a więc słowa kluczowe konkurencji wskazuje te słowa kluczowe, na które pojawia się konkurent analizowanego serwisu a sam serwis już nie. Dzięki tej opcji mamy możliwość określenia w ramach jakich obszarów tematycznych i konkretnych fraz pojawiają się nasi konkurenci podczas gdy nas tam nie ma. Taka sytuacja może być spowodowana bardzo słabą optymalizacją treści albo brakiem treści odpowiadającej na potrzeby wynikające z tych fraz.

Pozostaje jeszcze trzecia opcja a więc moje słowa kluczowe i ona na dobrą sprawę dopełnia dwie pozostałe ponieważ tutaj otrzymujemy listę fraz, na które pojawia się sprawdzana strona a porównywany serwis nie. Pozwala to w łatwy sposób określić główne przewagi konkurencyjne.

Chcąc przyjrzeć się temu jak działa ten moduł Senuto zerknijmy choćby na słowa kluczowe konkurencji. W tym wypadku musimy podać przynajmniej dwa adresy a więc przede wszystkim ten analizowanej witryny a także adres konkurenta, do którego ma zostać przyrównana. Warto zwrócić uwagę, że na tym etapie możemy jeszcze określić zakres pozycji, które chcemy analizować. Czy interesuje nas pełne TOP50? A może chcemy się przyjrzeć jedynie TOP10?

Po ustawieniu wszystkiego otrzymujemy interesującą nas listę fraz. Mamy informacje o potencjale wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych a także o tym na jakiej pozycji pojawia się witryna konkurencyjna i z jakimi materiałami.

Pozyskane/Utracone Słowa w Senuto

Wcześniej omawiałem już to jakie zastosowanie ma Senuto w kontekście analizy ewentualnych spadków lub wzrostów widoczności w wynikach wyszukiwania. Jednak możliwości tego narzędzia w tym zakresie są znacznie większe na co dowodem jest choćby moduł „Pozyskane/Utracone Słowa”. Z jego pomocą możemy przeanalizować pozycje jakich dokładnie słów kluczowych spadły w wynikach wyszukiwania lub zanotowały wzrost.

Aby pozyskać potrzebne dane musimy podać adres strony, której widoczności się chcemy bliżej przyjrzeć. Do tego konieczne jest określenie dat, które będziemy ze sobą porównywać. Czy interesują nas tylko ostatnie dwa tygodnie, a może analiza ma dotyczyć ostatniego miesiąca lub kwartału? Ostatnia rzecz jaką trzeba ustawić to zakres pozycji do porównania. Standardowo jest to analiza ruchów pomiędzy pozycjami 1 – 10 a 11 – 50. Równie dobrze możemy jednak zmienić ten zakres aby zwrócić uwagę jedynie na frazy, które z TOP10 wypadły aż poza TOP50.

W rezultacie otrzymujemy listę fraz, które zmieniły swoje pozycje według określonych przez nas kryteriów pomiędzy dwoma datami, które ustawiliśmy. Przy każdej frazie mym dodatkowo określony jej potencjał wyszukiwań a także pozycję na jakiej znajdowała się pierwszego analizowanego dnia i tą na jakiej była drugiego dnia ujętego w analizie.