Myśląc o SEO bardzo często podstawowa kwestia na jaką zwracamy uwagę to słowa kluczowe. W końcu to właśnie dzięki nim użytkownik może poprzez wyszukiwarkę taką jak Google docierać do interesujących go treści oraz informacji. Po wpisaniu konkretnego zapytania otrzymuje listę stron internetowych, które według algorytmów wyszukiwarki najlepiej odpowiadają jego potrzebom. Dlatego wiele z tych fraz jest obiektem pożądania firm oraz właścicieli stron internetowych bowiem pojawianie się na nie wysoko w wynikach wyszukiwania przekładać się może na naprawdę konkretnych ruch a ten z kolei na zysk.

Pojawia się jednak pytanie skąd możemy czerpać wiedzę na temat tego czego w Google szukają użytkownicy? Znając dobrze dany temat moglibyśmy pisać instynktownie starając się w jak najbardziej wyczerpujący sposób omówić konkretne zagadnienia. Jednak wcale nie dałoby gwarancji, że odpowiedzielibyśmy na wszystkie pytania naszych użytkowników. Działając intuicyjnie nie mielibyśmy też wiedzy na temat tego poprzez jakie słowa kluczowe użytkownicy mogą poszukiwać informacji z naszego obszaru tematycznego. Brak takich informacji byłby sporym problemem w kontekście właściwej optymalizacji.

Na szczęście obecnie mamy do dyspozycji narzędzia takie jak Ubersuggest, który oferuje nam funkcje takie jak:

  • analiza konkretnego słowa kluczowego
  • analiza powiązanych słów kluczowych
  • analiza konkurencji

Analiza słowa kluczowego w Ubersuggest

Podstawowa funkcjonalność jaką ma nam do zaoferowania Ubersuggest to możliwość przeanalizowania konkretnego słowa kluczowego. Korzystanie z nrzędzia jest banalnie proste bowiem jeśli chcemy dokonać takiej analizy wystarczy wejść na stronę:

https://neilpatel.com/ubersuggest/

a następnie wpisać interesujące nas słowo kluczowe oraz kraj dla którego chcemy dokonać analizy:

Czego na temat słowa kluczowego dowiemy się dzięki Ubersuggest?

Po dosłownie chwili oczekiwania ujrzymy już dane, które nas interesują.

Dla wielu osób najważniejsza będzie z pewnością metryka search volume określająca ile razy w miesiącu użytkownicy wyszukują daną frazę. Nie można przy tym zapominać, że jest to uśredniony wynik średnioroczny a więc wartości te w poszczególnych miesiącach mogą się w istotny sposób różnić. Dlatego warto zerknąć na wykres widoczny nieco niżej, który pozwoli określić czy w przypdku analizowanej przez nas frazy widoczne są istotne zmiany związane choćby z sezonowością.

Poza tymi informacjami widzimy też wskaźniki określające konkurencyjność danego słowa kluczowego. Odnoszą się one zarówno do organicznych wyników wyszukiwania jak i wyników płatnych. Oczywiście pełnią one rolę przede wszystkim poglądową i chcą realnie określić na ile konkurencyjna jest analizowana przez nas fraza warto byłoby wykonać poglębioną analizę opartą na realnej ocenie możliwości naszych potencjalnych konkurentów.

Wyszukiwanie nowych słów kluczowych dzięki Ubersuggest

Możliwości Ubersuggesta nie ograniczają się jedynie do badania konkretnych słów kluczowych bowiem może on nam podpowiadać też nowe dzięki czemu może być dobrym źródłem inspiracji do towrzenia nowych treści a także rozwijania tych już posiadanych. Aby skorzystać z tej funkcjonalności musimy najpierw podać słowo kluczowe będące punktem wyjścia do określenia fraz tematycznie powiązanych będących właśnie tym czego potrzebujemy.

Gdzie w Ubersuggest znajdziemy listę proponowanych fraz?

Tym razem jednak scrollujemy nieco niżej i zamiast skupiać się na danych dotyczących podanego przez nas słowa docieramy do zestawienia proponowanych fraz.

Dla każdego z nich mamy podane przy okazji podstawowe informacje takie jak potencjał wyszukiwań, konkurencyjność, stawki CPC czy trendowość. Po kliknięciu w dowolna fraz lub widoczny poniżej listy przycisk „View all keyword ideas” przenosimy się na podstronę pogłębionej analizy. Pierwsza różnica jest taka, że iwdzimy tutaj już znacznie wiecej proponowanych fraz. Dla analizowanej w tym przykładzie cukrzycy są to aż 333 pozycje. Posortowane są one według potencjału wyszukiwań.

Jak w Ubersuggest filtrować listę fraz?

Jeśli jednak wolelibyśmy posortować tą tabelę według innej metryki to wystarczy kliknąć w nagłówek odpowiedniej kolumny. Do tego mamy też możliwośc filtrowania:

Przy wykorzystania filtrów możemy uwzględnić dodatkowe słowa kluczowe jeśli Ubersuggest z jakiegoś powoduje nie uwzględnił ich w swoim wykazie a także usunąć konkretne typy słów, których w naszej analizie wykorzystywać nie chcemy. Do tego możemy również zawęzić bardziej wyszukiwanie na poziomie konkretnych metryk wskazując choćby, że interesują nas słowa kluczowe o określonym potencjalne wyszukiwania.

Kliknięcie w dowolne ze słów widocznych na liście pokaże na po prawej stronie analizę wyników wyszukiwania dla tej konkretnej frazy. Zobaczymy więc jakie konkretnie strony już w tej chwili okupują czołowe pozycje a więc z kim tak naprawdę przyjdzie nam konkurować. Warto przyjrzeć się bliżej zwłaszcza witrynom z TOP 10 wyników zwracając uwagę na to z jakiego typu materiałami udalo im się osiągnąć tak wysokie pozycje i jak dobrze te treści zostały zoptymalizowane pod SEO.

Dla każdego URLa z listy mamy podane również dodatkowe wskaźniki w postaci:

  • estymowanego ruchu
  • liczby linków
  • siły domeny
  • reakcji w mediach społecznościowych

Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wskaźników konkurencyjności słowa kluczowego tutaj również warto podchodzić z dystansem do tych dodatkowych danych. Gdy z pomocą Ubersuggesta wybierzemy już słowa kluczowe lub wręcz całe obszary tematyczne, które nas interesują to warto poświęcić czas na samodzielna analizę naszego otoczenia konkurencyjnego.

Analiza strony w Ubersuggest

Do tej pory patrzyliśmy na Ubersuggest z perspektywy słów kluczowych. Jednak to narzędzie oferuje nam też możliwość analizy całej strony internetowej i może to być zarówno nasz serwis jak i strona naszej konkurencji. Aby skorzystać z tej możliwości wybieramy odpowiednią opcję w menu po lewej stronie:

Czego możemy się dowiedzieć na temat naszej strony dzięki narzędziu Ubersuggest?

Następnie wpisujemy adres strony, która nas interesuje. Po krótkiej chwili Ubersuggest zwraca nam informacje na temat wskazanej przez nas witryny.

  • Organic keywords – liczba słów kluczowych, na które strona pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania
  • Organic monthly traffic – ruch estymowane na podstawie słów kluczowych, na które widoczna jest witryna
  • Domain score – wskaźnik siły domeny
  • Backlinks – ilość linków prowadzących do strony

Tuż pod podstawowymi metrykami widzimy wykres pokazujący rozkład ruchu na przestrzeni kolejnych miesięcy co ewentualnie może zwrócić naszą uwagę na sezonowość lub po prostu na wszelkie anomalie związane z widocznością strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak sprawdzić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania z pomocą Ubersuggesta?

Co do tych anomalii to możemy ich szukać również na kolejnym wykresie gdzie z kolei widzimy jak zmieniała się na przestrzeni czasu widoczność strony a więc liczba fraz na jakie się pojawiała. Jak widać mamy tutaj również ładnie oznaczone poszczególne zakresy pozycji co pozwala monitorować nie tylko przynoszące nam ruch TOP 10 wyników ale też dalsze pozycje. Może to być użyteczne choćby w procesie optymalizacji strony gdy będziemy chcieli monitorować czy nasze działania przynoszą efekty na początek choćby w postaci większej liczby fraz w TOP 100 czy TOP 50.

Ubersuggest dostarcza informacji na temat najlepiej rankujących podstron

Kolejny raport jaki widzimy odnosi się do TOPowych stron sprawdzanej witryny. Mówiąc TOPowe mam tutaj na mysli te o najwiekszej widoczności w wynikach wyszukiwania a więc te pojawiające się w organicznych wynikach wyszukiwania na najwięcej fraz. W zestawieniu dla każdej ze stron widzimy jej:

  • tytuł
  • adres URL
  • estymowaną ilość wizyt
  • backlinki prowadzące do niej
  • ilość interakcji na Facebooku oraz Pintereście

Kliknięcie w widoczny pod tabelą przycisk „View the pages that drive traffic to this domain” przenosi nas na podstronę z już bardziej rozbudowanym raportem gdzie znajdziemy informację na temat większej liczby adresów. Zestaw dostępnych metryk jest w tym wypadku taki sam jak wcześniej.

Ubersuggest pokazuje na jakie fraza w wynikach wyszukiwania pojawia się dana strona

Ostatnim raportem jaki Ubersuggest oferuje nam w ramach funkcji analizy witryny jest zestawienie słów kluczowych, na które pojawia się serwis. Dla wielu osób z pewnością to właśnie będzie najbardziej użyteczny raport pozwalający podejrzeć na co już pojawia się nasza konkurencja. Informacje z tego zestawienia mogą być niezwykle użyteczne w kontekscie planowania nowych treści oraz optymalizowania tych już istniejących. Z jednej strony możemy podejrzeć jak konkurencja potrafi zagospodarowac treścią interesującą nas tematykę a z drugiej zainspirować co do nowych tematyk.

Zestawienie fraz jest stosunkowo przejrzyste bowiem mamy tutaj do czynienia z prostym układem, w ramach którego widzimy przede wszystkim konkretne słowa kluczowe a przy nich:

  • potencjał wyszukiwań
  • estymowany ruch
  • pozycję, którą obecnie witryna zajmuje na tą frazę

Gdy klikniemy w dowolną frazę lub przycisk „View all SEO keywords this domain ranks for” zostaniemy przeniesieni do pełnego zestawienia z listą wszystkich fraz na które analizowana witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania. Tutaj jednak dochodzą nam jeszcze dwie dodatkowe metryki, pierwsza z nich to adres URL a więc informacja na temat tego, która podstrona wyświetla się na tą frazę. Druga metryka to konkurencyjność słowa kluczowego znana już z omawianego wcześniej raportu analizy słów kluczowych. Kliknięcie w dowolną frazę przeniesie nas właśnie do analizy tego słowa kluczowego dzięki czemu będziemy mogli od razu mu się bliżej przyjrzeć planując przygotowanie treści z nim związanej.