Jest to jeden z popularniejszych obecnie serwisów społecznościowych. Tym co odróżniało go od początku od konkurencji był fakt, że już z założenia skupiał się przede wszystkim na kontaktach biznesowych dając możliwość efektywnego budowania w sieci swojego zawodowego wizerunku.

Historia LinkedIn

Początki serwisu sięgają roku 2002 i wtedy właśnie LinkedIn został oficjalnie założony jednak na oficjalny start trzeba było jeszcze poczekać i miał on miejsce w 2003 roku w maju. Dynamiczny rozwój serwisu sprawił, że już w 2011 roku z serwisu korzystało ponad 100 milionów użytkowników. Serwis dostępny jest w polskiej wersji językowej z której korzystać można od kwietnia 2012 roku. Od 2016 roku właścicielem LinkedIna jest Microsoft.

Jednak aby zrozumieć przyczyny sukcesu LinkedIn warto jego historię zgłębić bardziej. Kluczową postacią w tej opowieści jest Reid Hoffman a więc założyciel serwisu dla którego się społecznościowa była odwiecznym marzeniem chodzącym mu intensywnie po głowie. Nie jest jednak tajemnicą, że takie przedsięwzięcie nie jest proste do zrealizowania dlatego też marzenia Reida nie spełniły się tak od razu. Przez lata pracując dla takich firm jak PayPal, Apple czy Fujitsu dojrzewał do realizacji swoich marzeń.

Po latach nadeszła wreszcie pora ich urzeczywistnienia, którą okazał się serwis SocialNet. W założeniu wszystko wyglądało dobrze, Reid miał już potrzebne doświadczenie biznesowe a w głowie już konkretną wizję swojego wymarzonego portalu. Patrząc ze współczesnej perspektywy idea serwisu nie była szczególnie skomplikowana. Pojawił się jednak jeden problem a był nim przede wszystkim czas bowiem nawet najlepszy pomysł trafić musi na podatny grunt a dać odpowiednie efekty. W tym wypadku niestety tak się nie stało a rok 1997, w którym SocialNet ruszył na podbój świata okazał się jeszcze zbyt wczesnym momentem. Ludzie nie byli gotowi, era serwisów społecznościowych miała dopiero nadejść.

Musiało minąć kilka lat aby Reid ponownie spróbował urzeczywistnienia swojego pragnienia połączenia w ramach serwisu społecznościowego ludzi z całego świata. Jednak początki istnienia LinkedIn wcale nie zapowiadały, że to podejścia Reida do stworzenia serwisu społecznościowego ukaże się udane. Mijały miesiące a przyrost liczy użytkowników nie był zbyt przekonujący. Dodatkowo przeszło dwa lata przyszło mu czekać na to aby portal wygenerował pierwsze zyski. Przełomowy okazał się rok 2008 i zainteresowanie serwisem ze strony maklerów z Wall Street. To okazało się dla LinkedIn punktem zwrotnym i zapoczątkowało dynamiczny wzrost liczby użytkowników.

Dla kogo jest LinkedIn?

Sieci społecznościowe to dość uniwersalne medium o ile jednak choćby w przypadku Facebooka w naturalny sposób każdy widzi możliwości wykorzystania go dla swoich potrzeb to przy LinkedIn nie jest to już tak oczywiste. Nawet dziś pojawia się pytanie dla kogo właściwie przeznaczony jest ten serwis? Mogłoby się wydawać, że skoro z założenia jego celem była pomoc w kontaktach biznesowych to właśnie do ludzi biznesu będzie on kierowany przede wszystkim. Jednak prawda jest taka, że obecnie w przypadku każdej branży warto mieć swój profil na LinkedIn. Bez względu na to czy prowadzi się faktycznie własny biznes czy też jest się po prostu aktywnym zawodowo i pracuje się na etacie dzięki temu serwisowi można naprawdę skutecznie wspomóc rozwój swojej kariery zawodowej.

Z jednej strony LinkedIn może pomóc w nawiązaniu współpracy i pozyskiwaniu kolejnych zleceń o ile odpowiednio zadbamy o wizerunek budowany w ramach tej platformy. Może on też być źródłem ofert pracy bo nie możemy zapominać o tym, że rekruterzy bardzo aktywnie wykorzystują LinkedIn w procesie docierania do osób o kompetencjach pożądanych na rynku pracy. Dlatego LinkedIn to przede wszystkim serwis dla osób, które są świadome roli jaką odgrywa obecnie personal branding. Marka osobista budowana w przemyślany sposób przyciąga uwagę innych wśród których są między innymi przedstawiciel branży HR i to również dla nich jest ten serwis.

Jak działa LinkedIn?

Teoretycznie mogłoby się wydawać, że jest to kolejna sieć społecznościowa jakich wiele. Jednak tym co odróżnia właśnie LinkedIn od innych serwisów społecznościowych jest jego zawodowy charakter. Myślą o tym jak działa musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na nasz profil, który jest niejako w centrum tego wszystkiego. Różni się on zasadniczo od tego do czego przyzwyczaił nas choćby Facebook. W tym wypadku bowiem nie mamy już tak mocno zaakcentowanego streamu tego co opublikowaliśmy. Owszem, w profilu znaleźć można informację o naszych aktywnościach aczkolwiek jest ona przedstawiona w taki sposób aby nie odwracać uwagi od reszty profilu.

Patrząc z perspektywy branży HR LnikedIn jest niezwykle pomocny przy wyszukiwaniu kandydatów do których dotrzeć można przy wykorzystaniu wyszukiwarki. To między innymi na niej LinkedIn opiera właśnie swoje działanie. Potrzebujemy znaleźć osobę o określonych kompetencjach? Może chcemy dotrzeć do pracowników konkretnej firmy albo specjalistów na określonym stanowisku? W tym pomaga LinkedIn i jego wyszukiwarka, w której jeśli chcemy być odpowiednio eksponowani musimy odpowiednio zadbać o uzupełnienie swojego profilu.

W kontekście tego jak działa LinkedIn warto zwrócić uwagę na to co wyróżniło portal i być może okazało się kluczowe dla jego sukcesu. Mowa o oparciu modelu finansowego o opłaty pobierane nie od zwykłych użytkowników a od firm zainteresowanych dotarciem do nich. To przede wszystkim rekruterom czy sprzedawcom dedykowane są konta premium i powiązane z nimi, dodatkowe funkcjonalności.

Do czego służy LinkedIn?

LinkedIn służy przede wszystkim do budowania swojej marki osobistej gdy spojrzymy na to z perspektywy pracownika. Naturalną konsekwencją jest umacnianie wizerunku eksperta co pociąga za sobą interesujące propozycje zawodowe dające możliwość rozwijania swojej etatowej ścieżki kariery. Jednak efektem mogą być również różne oferty współprac, który być może z czasem umożliwią rozwój swojej kariery w stronę własnej firmy. LinkedIn służy też do wspomagania procesu rekrutacji a konkretnie docierania do kandydatów o odpowiednich kompetencjach. Nie możemy też zapominać o tym, że LinkedIn służy do budowania trwałych relacji opartych o rozwijaną w przemyślany sposób sieć kontaktów.