Raport ten pozwala sprawdzić czy wobec naszej strony były podejmowane jakiekolwiek ręczne działania w kontekście jej widoczności w wyszukiwarce czy też nie. W raporcie tym mamy podaną informację zarówno na temat przyczyny podjęcia ręcznych działań wobec naszej witryny jak i wskazanie skali tych działań. Dlatego właśnie przyglądając się temu raportowi warto zwrócić uwagę na dwie kluczowe kwestie:
  • za co wobec naszej strony mogą zostać podjęte ręczne działania
  • w jakim stopniu ręczne działania wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania

Czym są właściwie ręczne działania i co może być przyczyną ich podjęcia?

Google już jakiś czas temu opublikował wskazówki dla webmasterów, które jasno określają co należy zrobić aby ułatwić wyszukiwarce znalezienie naszej strony i poprawne jej zaindeksowanie. Jest to tak naprawdę nieco przewrotne bowiem jasno jest tam powiedziane, że myśląc o właściwej optymalizacji naszej witryny i treści na niej zawartej powinniśmy się skupić przede wszystkim na użytkownikach. Niestety wiele osób nie bierze sobie zbytnio do serca tej rady stawiając na pierwszym miejscu optymalizację pod specyfikę działania wyszukiwarki. W ten sposób powstają witryny, które z perspektywy realnego odbiorcy wyglądają wręcz sztucznie a konsumpcja zamieszczonych na nich treści często bywa wręcz problematyczna przez fakt nadmiernego nasycenia ich frazami kluczowymi. Zasadniczo algorytm wyszukiwarki powinien rozpoznawać takie sytuacje i promować treści wartościowe dla użytkowników. Jak jednak wiele osób doskonale wie jest to niekiedy jedynie pobożnym życzeniem a algorytm jak to algorytm ma swoje ograniczenia zwłaszcza w konfrontacji z ludzką pomysłowością w zakresie optymalizacji. Faktem jest, że wiele stron trafia w filtry algorytmiczne, które jednak nie są jedyną linią obrony przeciwko praktykom związanym z przeoptymalizowaniem strony. Na straży jakości wyników wyszukiwania stoją również ludzie i to właśnie oni podejmują ręczne działania wobec witryn, które w jakiś sposób zwracają uwagę aczkolwiek mimo wszystko umknęły przed filtrami algorytmicznymi. Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że działania ręczne mogą być podejmowane z wielu powodów. W przypadku jednej strony może być to treść uznana za czysty spam, na innej powodem będą masowo zdobywane, niskiej jakości linki a w jeszcze innym przypadku okaże się, że umieściliśmy stronę na hostingu, który jako taki został uznany za spamowy.

Możliwe przyczyny ręcznych działań

W przypadku ręcznych działań mówimy jednak o znacznie większej liczbie możliwych przyczyn:
  • Czysty spam
  • Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości
  • Maskowane grafiki
  • Maskowanie lub niejawne przekierowania
  • Niejawne przekierowania na urządzeniach mobilnych
  • Nienaturalne linki do Twojej witryny
  • Nienaturalne linki z Twojej witryny
  • Niezgodność treści AMP
  • Problem z uporządkowanymi danymi
  • Spam tworzony przez użytkowników
  • Spamerski darmowy host
  • Ukryty tekst lub upychanie słów kluczowych

Zakres działań ręcznych

Jednak skoro już wiemy za co wobec naszej witryny mogą być nałożone działania ręczne to przyjrzyjmy się również temu w jakim zakresie mogą one dotykać naszej strony przekładając na spadek jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Oczywiście wiele tutaj będzie zależeń od samej przyczyny podjęcia działań bowiem niektóre problemy mogą po prostu dotykać konkretnych podstron i być związane choćby z jakością treści na nich. Inne problemy będą miały charakter globalny przez co i podjęte wobec naszej strony działania będą jej dotyczyć całościowo. Informacje o zakresie działań ręcznych będziemy mieli podaną przy informacji o konkretnym problemie. Możemy mieć tutaj do czynienia z dwoma zakresami działań:
  • Wpływa na wszystkie strony – ręczne działania odnoszą się do całości naszej witryny bez wskazania konkretnych podstron/treści
  • https://domena.pl/katalog/* – ręczne działania dotyczą tylko części naszej strony – w podanym przykładzie odnoszą się do wskazanego katalogu

Co robić w przypadku wystąpienia działań ręcznych?

Nie da się ukryć, że faktu podjęcia działań ręcznych wobec naszej witryny nie powinniśmy ignorować. W przypadku wielu stron internetowych organiczne wyniki wyszukiwania są wartościowym źródłem ruchu, który może się w zauważalny sposób zmniejszyć. Nawet jeśli w momencie wystąpienia działań ręcznych nie widzimy jeszcze spadku ruchu to może się ona okazać kwestią dni. W wyniku działań ręcznych możemy bowiem raczej zapomnieć o pozycjach, które dotychczas zajmowała nasza strona w TOP 10 wyników wyszukiwania na wiele fraz. Skala tego będzie zależała w sporej mierze od wspomnianego wcześniej zakresu podjętych działań. Tak czy inaczej gdy w Google Search Console widzimy już informację o takich działaniach to warto niezwłocznie zacząć działać. Na początek powinniśmy przyjrzeć się temu jaka jest przyczyna działań ręcznych. W przypadku każdego problemu tok postępowania w celu usunięcia go będzie nieco inny. Jeśli przykładowo zostaliśmy ukarani za czysty spam lub spam tworzony przez użytkowników to musimy się pozbyć tej niskiej jakości lub wręcz bezwartościowej treści. Gdy przyczyną będzie hosting to konieczne może być przeniesienie naszej witryny na inny. Jednak rozwiązując problem zwróćmy uwagę na jego zasięg i to czy faktycznie wprowadziliśmy stosowne poprawki/zmiany na wszystkich podstronach, których dotyczyły działania ręczne. Gdy już poradziliśmy sobie z problemem to Google musi jakoś zweryfikować czy teraz faktycznie jest już wszystko w porządku i ma podstawy do cofnięcia działań ręcznych. Dlatego też strony, które chcemy poddać ponownej weryfikacji nie mogą mieć w żaden sposób ograniczonego dostępu botów wyszukiwarek. Mówiąc o ograniczeniu mam tutaj na myśli przede wszystkim sytuacje takie jak:
  • Stosowanie noindex
  • Blokowanie poprzez plik robots.txt
  • Ograniczenie dostępu do strony poprzez konieczność logowania
Gdy jesteśmy już przekonani, że poprawiliśmy co trzeba i bot wyszukiwarki będzie miał dostęp do problematycznych stron tak aby zweryfikować efekty naszych działań to możemy kliknąć w przycisk „Poproś o sprawdzenie” widocznie na podstronie z raportem na temat ręcznych działań. Wysyłając taką prośbę powinniśmy opisać jakie działania podjęliśmy celem rozwiązania problemów, na które uwagę zwrócił nam Google. Rozpatrzenie naszej prośby na następuje natychmiastowo i musimy uzbroić się w cierpliwość czekając na weryfikację naszych działań. Czasami odpowiedź możemy dostać już po kilku dniach a niekiedy przyjdzie nam czekać przynajmniej tydzień.