Systemy tego typu dają możliwość umieszczania linków w obrębie stron, które do niego przystąpiły.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje systemów typu SWL:
- statyczne – lokalizacja pozyskanych linków się nie zmienia
- rotacyjne – linki emitowane są w sposób losowy na stronach uczestniczących w systemie
Do zakupu linków służą zazwyczaj specjalne punkty, które pozyskać można na kilka sposobów.
- kupując je
- dodając do systemu własne strony, na których emitowane będą linki innych użytkowników za które otrzymywać będziemy punkty
- wykorzystując program partnerski w którym nagradzani jesteśmy punktami w zamian za przyciąganie do systemu nowych użytkowników
Naliczanie punktów za linki odbywa się na podstawie różnych czynników wykorzystywanych do określenia jakości strony na której są publikowane. Uwzględnia się między innymi:
- PageRank
- site (ilość zaindeksowanych podstron)
- lokalizację linka w obrębie strony (footer, sidebar, wewnątrz treści)
- ilość backlinków
- liczbę linków wychodzących
Oczywiście to czy uwzględniane są wszystkie wymienione elementy a także jakie jest znaczenie poszczególnych z nich zależy już od administratorów konkretnego systemu wymiany linków.