Systemy tego typu dają możliwość umieszczania linków w obrębie stron, które do niego przystąpiły.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje systemów typu SWL:

  • statyczne – lokalizacja pozyskanych linków się nie zmienia
  • rotacyjne – linki emitowane są w sposób losowy na stronach uczestniczących w systemie

Do zakupu linków służą zazwyczaj specjalne punkty, które pozyskać można na kilka sposobów.

  • kupując je
  • dodając do systemu własne strony, na których emitowane będą linki innych użytkowników za które otrzymywać będziemy punkty
  • wykorzystując program partnerski w którym nagradzani jesteśmy punktami w zamian za przyciąganie do systemu nowych użytkowników

Naliczanie punktów za linki odbywa się na podstawie różnych czynników wykorzystywanych do określenia jakości strony na której są publikowane. Uwzględnia się między innymi:

  • PageRank
  • site (ilość zaindeksowanych podstron)
  • lokalizację linka w obrębie strony (footer, sidebar, wewnątrz treści)
  • ilość backlinków
  • liczbę linków wychodzących

Oczywiście to czy uwzględniane są wszystkie wymienione elementy a także jakie jest znaczenie poszczególnych z nich zależy już od administratorów konkretnego systemu wymiany linków.