Zapewne pytanie które zadaje sobie najwięcej osób dotyczy właśnie tego jak zadbać o to aby nasze treści pojawiały się w Google News.

Czy każdą stronę można zgłosić do Google News?

To oczywiste, że perspektywa ruchu jaki może dostarczyć Google News jest kusząca i wielu właścicieli stron internetowych chciałoby aby ich serwisy mogły prezentować swoje treści w tej usłudze. Jednak tak naprawdę nie każdemu będzie to dane bowiem jak już wcześniej zaznaczyliśmy Google News promuje treści newsowe i to właśnie witryny o newsowej charakterystyce powinny się do niego zgłaszać.

Jeśli więc mamy witrynę o treściami evergreenowymi to warto się zastanowić co tak naprawdę możemy zaoferować użytkownikom w kontekście bieżących trendów. Może się bowiem okazać, że już teraz tworzymy treści powiązane z trendami w naszej branży aczkolwiek nie są to newsy a materiały choćby poradnikowe. Google News przeznaczony jest jednak dla stron, które dostarczają aktualności swoim użytkownikom.

Jeśli więc do tej pory nie publikowaliśmy aktualności w naszym serwisie a chcielibyśmy wykorzystać możliwości jakie daje ten mechanizm oferowany przez Google to należy w swojej strategii contentowej uwzględnić również treści newsowe.

Tak więc odpowiedź na pytanie czy każdą stronę można zgłosić do Google News brzmi tak. Jednak nie każdą stronę warto tam zgłaszać.

Jakie wymogi należy spełnić aby być w Google News?

Zanim zaczniemy czerpać profity z obecności naszych treści w usłudze Google News powinniśmy poznać wymagania jakie należy spełnić aby się w niej znaleźć. Niestety szybkie reagowanie na trendy i pisanie wartościowych treści to nie wszystko.

Z myślą o Google News zadbaj o swoją stronę internetową

W oczywisty sposób nośnikiem naszych treści jest strona internetowa a więc myśląc o Google News zanim jeszcze przejdziemy do kwestii przyjmy się jej.

Czy bot Google ma dostęp do treści, które powinny trafić do Google News?

Przede wszystkim należy sprawdzić czy nasze treści newsowe są dostępne dla robota wyszukiwarki. Możemy zrobić to choćby z pomocą Google Search Console najlepiej poprzez wskazanie do sprawdzenia jakiegoś przykładowego newsa, którego już opublikowaliśmy.

Po chwili powinniśmy dostać informację czy Google ma możliwość indeksowania wskazanej przez nas podstrony.

Sprawdzenie tego to niby oczywista kwestia jednak warto mieć w tym względzie absolutną pewność. W większości wypadków powinno być wszystko w porządku. Jeśli jednak w tym momencie Google Search Console zwróci nam jakieś błędy sygnalizując, że jednak ma problem z prawidłowym indeksowaniem wskazanej przez nas treści to warto się temu przyjrzeć.

W przypadku problemów dobrze byłoby się upewnić, że modyfikując plik robots.txt nie zablokowaliśmy zbyt dużo w stosunku do tego co faktycznie planowaliśmy. W przypadku problemów poza plikiem robots.txt warto też sprawdzić w kodzie czy przypadkiem podstrony z aktualnościami nie mają tagu noindex.

Struktura adresów URL treści pod Google News

Sprawdzenie czy robot wyszukiwarki ma dostęp do naszych treści to jednak jeszcze nie wszystko co powinniśmy mieć na uwadze jeśli chcemy aby bez trudu indeksował materiały, na których nam zależy. Samo Google wyraźnie zwraca uwagę w swojej dokumentacji na konieczność zapewnienia stałych adresów URL. Bot wyszukiwarki może się nieco pogubić jeśli na naszego newsa będzie trafiał pod różnymi adresami nie wiedząc, który adres ma finalnie indeksować.

O problemy na tej płaszczyźnie wcale nie jest trudno bowiem łatwo wyobrazić sobie choćby sytuację gdy nasz materiał dodajemy do kilku kategorii. Dość klasyczna sytuacja bowiem w końcu często możemy mieć do czynienia z treściami, które ze względu na swoją tematykę i strukturę naszego serwisu związane będą z kilkoma tematami posiadającymi dedykowane im kategorie. Niby wszystko fajnie jednak do momentu gdy dochodzimy do kwestii sposobu w jaki budowane są w naszym serwisie adresy URL.

Jeśli mamy strukturę prostą, bez zawartej kategorii a więc na przykład:

domena.pl/aktualnosci/tytul-newsa

to nie ma problemu jednak jeśli w strukturze URLi na naszej stronie zawarte są kategorie to możemy mieć do czynienia z sytuacją gdy nasz news dostępny jest na przykład pod trzema adresami:

  • domena.pl/aktualnosci/kategoria-1/tytul-newsa
  • domena.pl/aktualnosci/kategoria-2/tytul-newsa
  • domena.pl/aktualnosci/kategoria-3/tytul-newsa

Oczywiście w tym przypadku mamy do czynienia przy okazji z wprost wzorcowym przykładem duplikacji wewnętrznej. Wprawdzie przy takiej strukturze można próbować sprawę rozwiązać choćby przy wykorzystaniu canonicali wskazując na wersję główną tego newsa jednak lepiej jest zadbać po prostu o porządek w strukturze strony.

Linki do treści pod Google News

Analizując naszą stronę zwróćmy uwagę również na to jak wygląda kwestia linkowania wewnętrznego do naszych aktualności. Google preferuje klasyczne linki tekstowe, do których bez trudu może sobie dotrzeć w kodzie.

Tak więc jeśli nasza strona w mocnym stopniu wykorzystuje JavaScript i linki są renderowane to bot wyszukiwarki potencjalnie może mieć już pewne problemy. Wprawdzie coraz lepiej radzi on sobie z tematem stron postawionych na JavaScript jednak mimo wszystko po co niepotrzebnie komplikować mu życie.

Przykładem takiej sytuacji może być choćby bloczek podobnych artykułów powszechnie wykorzystywany w wielu serwisach. Możemy tutaj mieć choćby do czynienia z atrakcyjną wizualnie karuzelą, która z perspektywy użytkownika nie tylko dobrze się prezentuje ale jest również funkcjonalna. W końcu taki mechanizm daje userowi możliwość dotarcia do jeszcze większej liczby artykułów o podobnej tematyce na naszej stronie.

Jednak to, że coś fajnie sprawdza się w kontekście użytkownika nie znaczy, że tak samo będzie gdy spojrzymy na to od strony Google’a. Może się bowiem okazać, że ten nasz mechanizm podobnych artykułów na stronie prezentuje się poprzez wykorzystanie skryptu JavaScriptu prezentującego tą listę powiązanych treści. Dla użytkownika nie robi to najczęściej różnicy jednak dla Google’a już tak i efekt może być taki, że nie będzie on w stanie podążać w głąb naszego serwisu po tych linkach.

Podobnie jest zresztą w przypadku linków graficznych, które też nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem. Chcąc zadbać o poprawne linkowanie wewnętrzne naszych treści pod Google News zadbajmy o to aby opierało się ono po prostu o klasyczne linki tekstowe. Struktura linkowania wewnętrznego jest tutaj o tyle ważna, że pomaga Google skuteczniej dotrzeć do naszych nowych treści. Jednak o linkowaniu wewnętrznym warto myśleć nie tylko w kontekście Google Newsa ale całości ruchu organicznego w naszym serwisie.

Mapa treści pod Google News

Z klasyczną mapą strony w formacie XML zapewne miało już do czynienia wiele osób. Jednak ciekawe ile osób świadomych jest tego, że dla treści newsowych jest dedykowany typ mapy.

Wszelkie wytyczne dotyczące tego jak utworzyć taką mapę znajdziecie w dokumentacji Google:

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/9606710?hl=pl

O czym należy pamiętać w przypadku mapy witryny pod Google News?

Warto zwrócić uwagę na kluczowe aspekty, które odróżniają tą sitemapę od klasycznej. Kwestia podstawowa a zarazem najbardziej oczywista to fakt, że ta sitemapa ma uwzględniać tylko konkretne treści o charakterze newsowym.

Dodatkowo samo Google zwraca uwagę na to, że powinniśmy w tej mapie umieszczać adresy URL nie wszystkich newsów jakie mamy w serwisie ale tych stworzonych w okresie ostatnich dwóch dni. Tak więc aktualizując naszą sitemapę uwzględnijmy ten fakt i przy kolejnych jej aktualizacjach usuwajmy z niej starsze treści.

Kwestia aktualności będzie tutaj zresztą kluczowa bowiem jeśli chcemy efektywnie wykorzystać naszą sitemapę to wszelkie nowe treści newsowe, które tworzymy powinny natychmiast do niej trafiać.

Warto też pamiętać, że sitemapa dla Google News podobnie jak ma to miejsce w przypadku jej klasycznej wersji również ma ograniczenie ilości URLi. W tym wypadku mówimy o liczbie 1 000 adresów. W wielu przypadkach ten limit nie będzie problemem, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę wspomniany wcześniej fakt, że mapa ta powinna obejmować tylko materiały z dwóch ostatnich dni.

Jednak gdybyśmy mieli serwis, w którym powstaje więcej treści to zalecane jest stworzenie większej ilości sitemap tak aby aby każda z nich trzymała się założonego limitu maksymalnie tysiąca adresów. W takim przypadku dodatkowo przygotować należy indeks map witryny, który będzie agregował te wszystkie sitemapy.

Główne założenia Google News dotyczące treści

Gdy już zadbamy o swoją stroną internetową dają robotom Google’a możliwość łatwego dostępu do naszych treści to pora zadbać też o sam content.

Już na sam start warto sobie rzucić okiem na wytyczne od Google:

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/6204050?hl=pl&ref_topic=9603441

Google News stawia na unikalne treści

Jak więc widzimy przede wszystkim musimy postawić na oryginalność naszych treści i gdy mieliśmy już wcześniej do czynienia z SEO to zasadniczo nie powinno to być dla nas nic nowego. W końcu powinniśmy już wiedzieć, że Google zdecydowanie nie lubi zduplikowanych treści i tyczy się to też Google Newsa.

Dajmy sobie więc spokój z publikowaniem newsów od agencji prasowych, które znaleźć można na dziesiątkach innych serwisów. Jeśli chcemy odnieść się do jakiegoś tematu to spójrzmy na niego ze swojej perspektywy i przygotujmy unikalny materiał, który wnosi ludziom jakąś wartość a nie powiela tylko tego co znaleźć można u innych.

Kto przygotował materiał?

Google stawia również wprost na jawność w ramach treści prezentowanych w Google News. Wskazane jest zatem aby każdy materiał newsowy, który przygotujemy miał jasno oznaczonego autora. Łatwo dostępna powinna być również informacja o tym kiedy dany tekst został opublikowany oraz kiedy nastąpiła jego ewentualna aktualizacja.

Reklama tak ale w granicach rozsądku

Google nie zabrania zasadniczo umieszczania reklam w swoich treściach zdając sobie sprawę z tego, że to nadal to właśnie reklamy stanowią główne źródło przychodu naprawdę wielu serwisów. Istnieje tutaj jednak pewne ale dotyczące ilości tych reklam bowiem jak to mawiają “co za dużo to niezdrowo” i odnosi się to też do ilości reklam. Założenie jest takie, że wszelkich elementów reklamowych nie może być więcej niż właściwej treści. Kwestia ta odnosi się zresztą nie tylko do treści pod Google News ale całości naszej witryny, która w przypadku zbytniego przeładowania reklamami może więcej stracić niż zyskać.

Nie zapominajmy tutaj również o treściach sponsorowanych, które według zaleceń Google powinny być odpowiednio oznaczone. Warto o tym pamiętać też w kontekście użytkowników, którzy dość łatwo poznają, że jakiś artykuł jest czysto sponsorowany i irytują się gdy udaje on zwykłą treść.

Google News a tematy zakazane

W przypadku Google Newsa trzeba zwrócić uwagę na to o czym piszemy bowiem tak się składa, że pewnych treści Google nie toleruje. Mowa w tym wypadku o treściach o charakterze seksualnym, prezentującym przemoc czy też promujących nienawiść. Mogłoby się wydawać, że to tak oczywiste, że aż nie wypada o tym przypominać.

Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że choćby w przypadku treści o charakterze seksualnym za takowe mogą zostać uznane wszelkie elementy nagości nawet jeśli treść tego tematu nie dotyka. Czasami wystarczy po prostu zbyt dwuznaczne zdjęcie ilustrujące jakiś materiał.

Tworzenie i optymalizacja treści pod Google News

Powiedzieliśmy sobie już sporo o tym czym właściwie jest Google News a także o tym jak zadbać o naszą stronę internetową myśląc o prezentowaniu swoich newsów w usłudze Google. Poznaliśmy już też wstępne założenia dotyczące treści, które jednak dla wielu są zapewne już oczywiste bowiem przyświecać powinny nam nie tylko w przypadku Google Newsa ale tworzenia wszelkich treści publikowanych online.

Pora zatem na to na co zapewne wszyscy czekali a więc odpowiedzenie sobie na pytanie jak tworzyć i optymalizować treść aby miała większe szanse zaistnieć w Google News.

Aktualność treści w Google News

Pierwsza z istotnych kwestii już pojawiła się w tym artykule bowiem mowa tutaj o aktualności tego co publikujemy. Mówimy tutaj w końcu o treściach, które w większości dotyczą różnego rodzaju bieżących trendów.

W przypadku Google Newsa temat aktualności treści jest jednak nieco bardziej złożony niż mogłoby się wydawać i warto na niego spojrzeć na dwóch płaszczyznach.

Contentowa

Gdy spojrzymy na temat aktualności contentu w Google News od strony treści to tutaj sprawa jest dość oczywista. W końcu chodzi o to aby sprawnie reagować na pojawiające się trendy tak aby na naszej stronie szybko pojawiała się treść stanowiąca odpowiedź na te trendy.

W przypadku trendów, które można przewidzieć a więc choćby wszelkich wydarzeń cyklicznych warto już wcześniej planować sobie treści, które będziemy chcieli opublikować. W zasadzie ścieżki postępowania mamy tutaj dwie odświeżenie treści lub przygotowanie zupełnie nowych materiałów.

Techniczna

Aktualność treści w Google News możemy również postrzegać z perspektywy technicznej. Niezwykle istotne jest przede wszystkim ułatwienie robotowi Google dotarcia do naszych treści.

Zastanówmy się bowiem przez chwilę co nam tak naprawdę da bardzo szybkie przygotowywanie newsów w odpowiedzi na bieżące trendy jeśli Google będzie do nich docierał dopiero po kilku godzinach czy nawet dniach. Będziemy mieli niejednokrotnie do czynienia z trendami, w przypadku których liczyć się będą dosłownie minuty.

O jednej z kwestii istotnych w tym aspekcie już sobie wspomnieliśmy i jest to mapa strony pod Google News. Każdy nowy news, który przygotowujemy a także każdy news, który “odświeżamy” z myślą o Google News powinien trafiać do tej sitemapy.

Kolejna kwestia to linkowanie wewnętrzne bowiem bot “chodząc” po naszej stronie wykorzystuje również linki do tego aby trafiać do kolejnych sekcji i podstron. Warto zatem naprawdę dobrze zaplanować sobie całą strukturę kategorii i podkategorii wraz z elementami takimi jak choćby sekcja najnowszych artykułów, podobnych materiałów czy polecanych treści. Im lepiej nasze nowe newsy będą eksponowane w ramach różnych elementów linkowania wewnętrznego tym szybciej bot Google będzie mógł na nie trafić i je zaindeksować.

Pozostaje tutaj jeszcze kwestia chyba najbardziej techniczna spośród wymienionych a mianowicie to co znajduje się w kodzie naszej strony.

Żyjemy w czasach gdy tworzenie stron, których frontowa część wykorzystuje HTML5 powinno być już codziennością. Jeśli jednak nadal nie zadbaliśmy odpowiednio o nasz kod i mamy stronę oparta o starszego HTMLa to warto byłoby na początek zadbać o przygotowanie nowej wersji naszej witryny już w oparciu o najnowsze standardy.

W kontekście HTMLa 5 należy się przyjrzeć również kwestii semantyki kodu, zwracając uwagę na to czy poszczególne części naszej witryny są ujęte w odpowiednie znaczniki. Akurat nowy HTML jest tutaj bardzo pomocny ponieważ wprowadzono w nim wiele nowych znaczników. Dzięki tym znacznikom możemy jasno określić na poziomie kodu gdzie jest treść, które elementy pełnią funkcję nawigacyjną a także co jest nagłówkiem danej strony.

Patrząc z perspektywy robota wyszukiwarki, który wchodząc na podstronę z naszym newsem musi interpretować co jest czym to bardzo pożyteczna zmiana. Warto więc zadbać o to aby poszczególne elementy naszej witryny opisane były przy wykorzystaniu właściwych znaczników.

Dane strukturalne

W kontekście Google News warto też wykorzystać dane strukturalne, które na poziomie kodu będą dostarczały robotowi Google’a kluczowych informacji na temat naszego newsa.

W przypadku treści newsowych, o których w tym wypadku mowa najlepiej sięgnąć po schemę NewsArticle:

https://schema.org/NewsArticle

W jej przypadku istotne pamiętanie zwłaszcza o atrybutach takich jak:

  • headline – zawierający tytuł artykułu
  • datePublished – przekazujący datę publikacji artykułu
  • dateModified – przekazujący datę modyfikacji artykułu
  • image – grupa atrybutów dostarczających informacji na temat pliku graficznego związanego z danym materiałem

Z perspektywy Google Newsa są to konkretne dane wskazujące jakie zdjęcie czy grafikę powinno się prezentować wraz z danym materiałem. To także cenne informacje w kontekście oceny aktualności danego materiału bowiem bot Google może określić na ile dana treść jest aktualna a także czy była modyfikowana czy też nie.

Oczywiście to nie jedyny czynnik jaki wyszukiwarka bierze pod uwagę aczkolwiek chcąc aby poprawnie rozpoznawała to kiedy dana treść została utworzona a zwłaszcza zaktualizowana warto zadbać o dane strukturalne.