Nie da się ukryć, że zanim zaczniemy efektywnie wykorzystywać możliwości jakie daje nam Google Search Console najpierw musimy dodać tam swoją witrynę. Chcąc dodać witrynę musimy po pierwsze zdecydować jaki rodzaj usługi chcemy dodać. Do wyboru mamy:
  • Domenę
  • Jeśli dodamy całą domenę GSC w zbieranych danych będzie uwzględniało wszystkie subdomeny funkcjonujące w ramach dodanej domeny a także zarówno protokół http jak i https. W tym przypadku konieczna jest jednak weryfikacja poprzez DNS a pozostałe metody weryfikacji są niedostępne co dla niektórych może stanowić ograniczenie.
  • Prefiks adresu URL
  • Najbardziej standardowy typ dodawania, z którego zazwyczaj korzysta najwięcej użytkowników. W jego przypadku jednak dodajemy tylko konkretny adres wraz katalogami. Tak więc gdy dodamy adres: http://domena.pl to dane nie będą uwzględniać adresów: https://domena.pl https://www.domena.pl http://www.domena.pl Każdy z tych adresów trzeba docelowo dodać osobno chcąc mieć dostępne dane dla niego. Zatem bez wątpienia wadą dla wielu osób będzie konieczność dodawania różnych wariantów domeny chcą posiadać kompletne dane jej dotyczące. Jednak ta metoda ma też niepodważalną zaletę, że w jej wypadku możemy wykorzystać wiele różnych metod weryfikacji naszej witryny.

Typy weryfikacji domeny w Google Search Console

Skoro już wiemy w jaki sposób możemy dodać domenę do Google Search Console to pora zobaczyć jak możemy ją zweryfikować. Tak się bowiem składa, że samo dodanie domeny do GSC nie wystarczy aby uzyskać dostęp do jej danych. Musimy jeszcze potwierdzić, że jesteśmy jej właścicielem co możemy zrobić poprzez:
  • Przesłanie pliku HTML
  • Musimy po prostu przesłać na serwer wskazany przez Google plik. W oknie weryfikacji w Google Search Console mamy jasno wskazane jaki plik i w jakiej lokalizacji w ramach domeny ma się znaleźć. Musimy być świadomi, że usunięcie pliku z serwera oznacza cofnięcie weryfikacji domeny.
  • Tag HTML
  • Wybierając ten sposób weryfikacji zobligowani jesteśmy do umieszczenia w kodzie strony specjalnego tagu .
  • Rekord DNS
  • Jest to jedyna metoda weryfikacji, którą możemy wykorzystać zarówno w przypadku dodawania w GSC całej domeny jak i tylko konkretnego prefiksu URL. Aby z niej skorzystać musimy u naszego dostawcy domeny dodać rekord TXT. Należy pamiętać o tym, że zmiany w obszarze DNS domeny mogą trochę potrwać i weryfikacja może nie zakończyć się powodzeniem bezpośrednio po dodaniu rekordu do domeny. W takim wypadku najlepiej nieco odczekać i za pewien czas podjąć ponowną próbę weryfikacji.
  • Kod śledzenia usługi Google Analytics
  • Gdy na naszej stronie wykorzystujemy już Google Analytics możemy wykorzystać to do zweryfikowania swojej domeny w Google Search Console. Jeśli więc w ramach tego samego konta Google korzystamy zarówno z GA jak i GSC to nic nie stoi na przeszkodzie aby zweryfikować swoje prawa do domeny właśnie w ten sposób.
  • Kod kontenera Menedżera tagów Google
  • W analogiczny sposób jak w poprzednim punkcie możemy do weryfikacji wykorzystać fakt wykrozystania na stronie Google Tag Managera. Jeśli w ramach naszego konta Google mamy odpowiedni poziom uprawnień do kontenera wykorzystanego na stronie internetowej funkcjonującej na naszej domenie to również tutaj w prosty sposób możemy zweryfikować domenę.
  • Witryny Google
  • W przypadku stron, które tworzymy w ramach usługi Witryny Google proces weryfikacji powinien być automatyczny o ile robimy to w ramach tego samego konta Google. W przeciwnym razie lub w przypadku problemów z weryfikacją Google zaleca weryfikację przy wykorzystaniu tagu HTML.
  • Blogger
  • W przypadku Bloggera mamy do czynienia z taką samą sytuacją jak przy Witrynach Google. Tutaj proces weryfikacji w ramach tego samego konta Google również jest automatyczny. W przypadku chęci weryfikacji na innym koncie lub problemów z automatyczną weryfikacją można wykorzystać tag HTML.