Na początek warto sobie odpowiedzieć na zasadnicze pytanie czym tak naprawdę jest Google News. Być może część z Was nadal jeszcze się nad tym zastanawia jednak prawda jest taka, że praktycznie każdy z nas miał już do czynienia z Google Newsem jeśli korzysta regularnie z wyszukiwarki Google.

Założeniem Google News jest agregowanie treści związanych z bieżącymi tematami (trendami).

Newsy agregowane przez Google możemy znaleźć w dwóch miejscach:

  • na stronie news.google.com
  • w wynikach wyszukiwania

Dzięki wykorzystaniu Google News serwis może łatwiej dotrzeć ze swoimi treściami do użytkowników. Nie możemy w końcu zapominać, że w przypadku wyników wyszukiwania możemy liczyć na konkretną ekspozycję treści za pośrednictwem bloczka.

Dlaczego warto być w Google News?

Mogłoby się wydawać, że odpowiedź na to pytanie jest dość oczywista a jednak warto je sobie zadać aby uświadomić sobie realne korzyści płynące z prezentowania swoich treści w Google News.

Google News może być źródłem ogromnego ruchu

Kwestia, która jako pierwsza przychodzi na myśl to ruch jaki możemy zdobyć wykorzystując Google News. Wystarczy tutaj połączyć sobie dwa fakty. Po pierwsze mówimy tutaj o tematach trendujących bowiem to na nich skupia się ta usługa Google’a. Skoro jakiś temat trenduje to znaczy, że informacji z nim związanych w wyszukiwarce szuka całe mnóstwo użytkowników.

Po drugie dochodzi kwestia CTRów w wynikach wyszukiwania. Tak się składa, że tak naprawdę wyświetlanie się wysoko w SERPach to tylko połowa sukcesu bowiem użytkownik musi jeszcze kliknąć w dany wynik, który zobaczy po wpisaniu interesującej go frazy.

Gdy mowa o Google News nie mówimy jednak o typowych wynikach wyszukiwania. Tak się bowiem składa, że artykuły prezentowane w ramach tego mechanizmu posiadają miniaturkę zdjęcia, które ilustruje dany artykuł. Nie sposób więc zaprzeczyć, że wyniki z Google News naprawdę bardzo rzucają się w oczy zachęcając do kliknięcia.

Tak więc gdy sobie uświadomimy, że mowa tutaj o frazach o naprawdę dużej liczbie wyszukiwań to łatwo sobie uświadomić, że naprawdę jest o co walczyć.

Budowa społeczności przy wykorzystaniu Google News

Oczywiście korzyści z wykorzystania Google Newsa są nie tylko doraźne bowiem za sprawą wykorzystania go możemy sporo zyskać w szerszej perspektywie czasu. Zwróćmy uwagę na fakt, że dla wielu osób Google stało się naturalnym źródłem informacji. Skutkuje to tym, że informacji na konkretny temat użytkownicy często szukają przede wszystkim właśnie w Google. Skoro już mają wiedzę o jakimś trendzie, o tym, że coś się stało to chcąc pogłębić swoją wiedzę właśnie wyszukiwarka będzie dla nich często pierwszym wyborem.

Jeśli więc zadbamy skutecznie o to aby nasze treści pojawiały się w Google News to użytkownicy interesujący się danym obszarem tematycznym będą regularnie trafiali na nasze materiały a w efekcie świadomość naszej marki będzie wśród nich rosnąć. Gdy zadbamy o odpowiednią wartość merytoryczną publikowanych treści możemy więc z pomocą Google Newsa przyciągać do siebie czytelników, którzy nie odwiedzą nas tylko i wyłącznie przy okazji tego czy kolejnego trendującego tematu, którym będą zainteresowani. Będziemy mieli bowiem świetną okazję do tego aby zatrzymać ich przy sobie na dłużej przekonując ich do tego, że w danym obszarze tematycznym poszukiwanie konkretnych informacji warto rozpoczynać właśnie u nas.

Szybkość działania Google Newsa

Wśród zalet Google Newsa dość ciekawą kwestią jest szybkość jego działania. W przypadku klasycznego SEO gdy walczymy o jak najwyższe pozycje w wynikach organicznych musimy liczyć się z tym, że na osiągnięcie satysfakcjonujących nas rezultatów potrzebujemy czasu. Czasami ten czas liczony będzie w tygodniach, innym razem w miesiącach a znajdą się i takie branże gdzie spokojnie można mówić o perspektywie dłuższej niż rok.

W Google News Twoje treści mogą pojawić się bardzo szybko

Ta konieczność oczekiwania na wyniki nie każdemu musi odpowiadać. W końcu inwestując swój czas i środki w przygotowywanie wartościowych treści chcielibyśmy jak najszybciej dotrzeć z nimi do użytkowników. Tutaj właśnie naprzeciw naszym potrzebom wychodzi Google News, w którym nasza treść może się pojawić dosłownie w ciągu kilku minut od jej opublikowania. W końcu cała idea działania tej usługi opiera się na tym aby dawać użytkownikom dostęp do maksymalnie “świeżych” treści dotyczących często wydarzeń mających miejsce tu i teraz.

Szybkość działania Google News może być też wadą

Jednak w tym przypadku to co jest zaletą może też niekiedy okazać się wadą. Myśląc o zaistnieniu w Google News musimy być świadomi tego, że zarówno sam feed wiadomości dostępny na dedykowanej zakładce w wyszukiwarce jak i bloczek wiadomości widoczny bezpośrednio w wynikach wyszukiwania mocno rotują. Zasadniczo nie ma w tym nic dziwnego bowiem w przypadku trendów nowe wiadomości mogą się pojawiać z minuty na minutę. Tak więc nie aktualizowanie takiego bloczka czy nawet co godzinę mogłoby być niewystarczające. Z perspektywy użytkownicy to dobrze bowiem dostaje najnowsze informacje i może być na bieżąco z tym co się dzieje w ramach interesującego go tematu.

Jednak gdy spojrzymy na to od strony wydawcy to już to aż tak fantastycznie nie wygląda. Niestety nawet najlepiej przygotowany news może tak samo szybko zniknąć z bloczka jak się w nim pojawił. W końcu gdy cały czas pojawiać się będą nowe treści to przygotowany przez nas content już po kilkunastu minutach będzie zasadniczo przestarzały. Tak więc w przypadku trendów cieszących się wyjątkowo dużym zainteresowaniem wydawców i takich o dużej dynamice napływu nowych informacji musimy być przygotowani na szybkie produkowanie nowych treści zaspokajających potrzeby informacyjne użytkowników.