Nie da się ukryć, że korzystając z Google Search Console i oceniając stan naszej witryny nie możemy pominąć kwestii linków. Na szczęście GSC dostarcza nam również pewnych informacji w tym aspekcie. Musimy jednak liczyć się z tym, że dane jakie otrzymamy są mocno orientacyjne i w przypadku zestawienia z takimi narzędziami jak choćby Ahrefs czy Majestic moglibyśmy zauważyć spore różnice.

Linki zewnętrzne

Tutaj widzimy informacje na temat linków prowadzących do naszej witryny z innych stron. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że odgrywają one istotną rolę w kontekście widoczności naszego serwisu w wynikach wyszukiwania. W końcu to właśnie linki od samego początku były podstawą funkcjonowania algorytmu wyszukiwarki Google i to one były kluczową wskazówkę co do tego, która strona jest potencjalnie bardziej wartościowa. Oczywiście z biegiem czasu sprawy się nieco pokomplikowały i liczba czynników wpływających na pozycję strony wzrosła niesamowicie. Nadal jednak linki są naprawdę ważne i nawet najlepiej przygotowana strona z bardzo wartościową treścią nie zdziała wiele w wynikach wyszukiwania jeśli nie będą do niej prowadzić linki z innych witryn.

Najczęściej linkowane strony

Po pierwsze mamy informacje odnoszące się do tego, które strony w ramach naszej witryny są przede wszystkim wskazywane przez linki zewnętrzne. Mamy więc jasno wskazane, które podstrony są najmocniej podlinkowane a które wymagają ewentualnie podlinkowania. Już tutaj możemy potencjalnie odnaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego nasz konkretny artykuł nie ma ruchu z wyników wyszukiwania i nie pojawia się zbyt wysoko na jakiekolwiek frazy.

Witryny z największą liczbą linków przychodzących

Tutaj widzimy z kolei z jakich konkretnie domen prowadzi do naszej strony najwięcej linków. Być może właśnie tutaj znajdziemy wzmiankę o stronie z której istnienia nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy w kontekście linkowania do nas. Warto zwracać uwagę na pojawiające się tutaj domeny zwłaszcza w kontekście ewentualnie pojawiających się tutaj stron niskiej jakości. Konieczna jest świadomość tego, że linki do naszej strony z jednej strony są szansą na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i pojawianie się na większą liczbę fraz. Jednak potencjalnie mogą one też stanowić zagrożenie.

Tekst z największą liczbą linków przychodzących

Jeśli już analizujemy profil linków naszej strony to zwracajmy uwagę nie tylko na to skąd i dokąd prowadzą te linki ale również na jakie frazy jesteśmy linkowani. Czy linki prowadzące do naszej strony opierają się przykładowo przede wszystkim na podlinkowanych adresach URL lub zwyczajowych zwrotach typu „kliknij tutaj” czy „zobacz więcej”. Tutaj również warto przyjrzeć się nieco uważniej temu czy jakieś frazy nie są linkowane zbyt mocno.

Linki wewnętrzne

Myśląc o linkach powinniśmy pamiętać nie tylko o tych zewnętrznych a więc prowadzących do nas z innych witryn. Niezwykle ważna jest też odpowiednia struktura linkowania wewnętrznego i również w tym względzie Google Search Console dostarcza nam pewnych danych.

Najczęściej linkowane strony

Tak się składa, że w raporcie „Linki” w GSC możemy podejrzeć, które podstrony naszej witryny są najmocniej podlinkowane w ramach obecnej struktury serwisu. Jeśli na tej liście nie widzimy adresów, na których najbardziej nam zależy w kontekście wysokich pozycji oraz docierania do nich użytkowników to warto się przyjrzeć architekturze naszej strony. Być może warto przemyśleć zmiany w zakresie linkowania wewnętrznego tak aby lepiej wykorzystać potencjał treści, które posiadamy a także lepiej prowadzić użytkownika po tym co mamy do zaoferowania w odpowiedzi na jego potrzeby.