Mapa witryny w formacie xml jest dla Google’a cennym wsparciem zwłaszcza w przypadku witryn o naprawdę rozbudowanej strukturze i bardzo dużej liczbie podstron. Ułatwia ona dotarcie do wszystkich treści nawet jeśli nie są one odpowiednio dobrze osadzone w strukturze lub wręcz zostały w niej zignorowane. Dodatkowo taka mapa jest też wskazówką dla bota wyszukiwarki w zakresie tego na indeksowaniu których treści nam przede wszystkim zależy. Przyjęło się, że mapy witryn warto tworzyć przede wszystkim właśnie w przypadku dość rozbudowanych serwisów bo dopiero tam pełnią istotną rolę. Jednak nawet w przypadku stosunkowo małej strony warto o taką mapę zadbać tym bardziej, że obecnie są narzędzia pomagające stworzyć ją naprawdę w mgnieniu oka. Istnieje takiej mapy to jednak nie wszystko i istotne jest jeszcze aby Google mógł do niej dotrzeć. Podstawowa kwestia w tym wypadku to zachowanie przyjętych zasad w zakresie nazewnictwa oraz lokalizacji sitemapy. Nie ma sensu wydziwiać i najlepiej nazwać ją po prostu sitemap.xml i umieścić w głównym katalogu naszej domeny. Warto też wykorzystać właśnie Google Search Console aby zgłosić naszą mapę przecrawlowania. Po zgłoszeniu mapy po pewnym czasie bot wyszukiwarki wejdzie na naszą mapę i przeanalizuje sobie zawarte w niej adresy. Wtedy też w Search Consoli będziemy mieć dokładne statystyki dotyczące tego ile adresów zgłoszony zostało w mapie i czy aby na pewno wszystkie z nich zostały poprawnie zaindeksowane.