Technologia AMP umożliwia tworzenie niezwykle „lekkich” stron mobilnych, które dzięki okrojeniu ze wszelkich zbędnych elementów i ładowaniu się bezpośrednio z serwerów Google działają błyskawicznie a użytkownik w mgnieniu oka dostaje interesujące go treści. Jednak aby korzystać z możliwości jakie daje AMP trzeba przygotować wersję swojej strony w technologii AMP. Strony tego typu można poznać po tym, że w adresie na końcu mają .amp.

Google Search Console służy tutaj pomocą ponieważ gdy w ramach naszej witryny posiadamy również wersję AMP udostępnia dodatkowy raport dostarczający nam informacji na temat funkcjonowania naszej AMPowej wersji serwisu. Gdy otworzymy raport AMP w GSC na początek zobaczymy ogólne podsumowanie obrazujące jaka jest skala ewentualnych problemów stwierdzonych przez Google.

Widzimy tutaj bowiem dane na temat ilości stron, które działają prawidłowo w technologii AMP a także takich, co do których są pewne zastrzeżenia oraz tych, na których coś ewidentnie jest nie tak i warto byłoby im się bliżej przyjrzeć. Dodatkowo na wykres możemy też nałożyć dane na temat liczby wyświetleń co pozwoli się zorientować na ile wzrost liczby błędów AMP lub ich spadek przełożył się na wyświetlenia.

Aby zabrać się do analizy problematycznych podstron wystarczy zerknąć w dół raportu gdzie znajdziemy już bardziej szczegółowe informacje na temat tego z czym są związane problemy z AMPem, na niektórych naszych stronach.

 

Część z błędów jakie tu zobaczymy może być dość klasyczna i nie odnosić bezpośrednio do problemów z implementacją samego AMP ale po prostu problemów z naszą stroną. Mówimy tutaj przede wszystkim o błędach 404, błędach serwera czy problemach z indeksowaniem. Wszelkie dane na temat tych błędów możemy pobrać w formie pliku CSV albo wyeksportować do Arkuszy Google jeśli uznamy, że w takiej formie będzie nam się je łatwiej analizowało.

Jednocześnie możemy tutaj już też trafić na mniej typowe błędy takie jak:

  • Tag na tej stronie wymaga tagu „script” komponentu AMP, którego brakuje
  • W tagu HTML znajduje się niedozwolony atrybut lub niedozwolona wartość atrybutu
  • Wykryto nieprawidłowy format adresu URL w atrybucie „href” tagu „a”
  • URL strony AMP w odniesieniu nie jest stroną AMP
  • Atrybuty tagu AMP HTML określają nieprawidłowy układ

Tradycyjnie już gdy klikniemy w konkretny typ błędu trafimy na stronę z informacją o tym jakiej liczby stron dokładnie on dotyczy oraz jak ta liczba zmieniała się w czasie. Co istotniejsze na tej podstronie znajdziemy też wykaz URLi, których wybrany błąd dotyczy.