Myśląc o ruchu pozyskiwanym dzięki wyszukiwarce Google musimy być świadomi tego, że ona cały czas ewoluuje i nie mamy już do czynienia jedynie z ruchem pozyskiwanym z klasycznych wyników wyszukiwania. Coraz częściej mamy do czynienia z dodatkowymi sposobami ekspozycji naszych treści użytkownikom czego przykładem jest choćby Google News. Jednak Google nieustannie stara się dostarczać wartościowe informacje użytkownikom jak najszybciej i w jak najbardziej bezpośredni sposób wychodząc także z tą ideą poza wyniki wyszukiwania. Przykładem jest choćby Google Discover.

Już sama nazwa niejako sugeruje ideę stojącą za tym projektem. Google Discover ma bowiem służyć przede wszystkim odkrywaniu ciekawych informacji zwłaszcza z obszarów tematycznych cieszących się naszym szczególnym zainteresowaniem. Z jednej strony to dobrze bowiem mamy dodatkową szansę na dotarcie z naszymi treściami do użytkowników. Jednak jednocześnie pojawia się ten zasadniczy problem związany z analityką a dokładnie zbieraniem danych na temat tego na ile efektywna jest dla nas ekspozycja treści poprzez Google Discover.

Google postanowiło zadbać o to abyśmy jednak mogli przekonać się co tak naprawdę daje nam obecność w Discover i od pewnego czasu w Google Search Console znajdziemy nowy raport. Znajdziemy w nim przede wszystkim informację na temat tego jak na przestrzeni czasu wyglądał ruch tego typu.

Poniżej wykresu otrzymujemy listę konkretnych URLi, które przyciągnęły nam najwięcej ruchu z Google Discover. Możemy więc przekonać się jaki typ treści oraz tematyka przede wszystkim cieszyła się zainteresowaniem użytkowników. Oczywiście możemy kliknąć w konkretny adres i sprawdzić i zawęzić obszar analizy do niego sprawdzając choćby czy zainteresowanie nim było tylko jednostkowym trendem.

Dowiemy się również z jakich krajów przede wszystkim pochodził ruch co może być cenną wskazówką w kontekście przygotowywania treści pod kolejne wersje językowe a także co do lokalizacji naszych odbiorców co z kolei może się przydać choćby przy odpowiednim targetowaniu płatnych kampanii reklamowych.

Na trzeciej zakładce raportu Google Search Console informuje nas w jakiej formie w ramach Google Discover była prezentowana nasza treść. Czy był to artykuł AMP czy może inna forma podania treści użytkownikowi – o tym właśnie przekonamy się dzięki danym w GSC.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że raport Discover jest prezentowany tylko w przypadku stron, które pozyskują sporo ruchu z tego źródła. Zatem w przypadku wielu stron niestety póki co nie będziemy mieli dostępu do tych danych.