O roku mobile słyszymy już od tak dawna, że dla niektórych zapewne przypominanie kolejny raz, że żyjemy w czasach mobile stało się już nudne. Mogłoby się wydawać, że w związku z tym świadomość w zakresie specyfiki urządzeń mobilnych jest już na wysokim poziomie. W końcu stosunkowo niewielki ekran pociąga za sobą pewne ograniczenia z których trzeba sobie zdawać sprawę. W końcu każdy z nas jako użytkownik zapewne przynajmniej raz natknął się na stronę, z której korzystanie na urządzeniu mobilnym pozostawiało sporo do życzenia. Zazwyczaj naturalnym odruchem w takim wypadku była ucieczka z takiej strony bowiem korzystanie z naszych smartphonów kojarzy nam się przede wszystkim z wygodą i szybkością oraz łatwością do interesujących nas treści. Skoro więc jakaś strona to skutecznie utrudnia albo nawet uniemożliwia to po co sobie zawracać nią głowę i tracić czas oraz nerwy.

Warto zatem zastanowić się jak się sprawy mają w przypadku naszych stron internetowych. Powinniśmy jednak patrzeć na nie nie tylko z perspektywy naszych użytkowników ale też z perspektywy Google’a. W końcu wyszukiwarka ta z założenia chce prezentować użytkownikom treści, które ich zainteresują. Zastanówmy się zatem jaki interes miałaby w tym aby w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych prezentować użytkownikom strony, które do potrzeb tych urządzeń dostosowane absolutnie nie są. Dlatego właśnie warto zerknąć sobie na to jak Google postrzega nasze witryny z perspektywy mobile’a. Umożliwia to raport „Obsługa na urządzeniach mobilnych” w Google Search Console.

Błędy w raporcie „Obsługa na urządzeniach mobilnych” w Google Search Console

Na początek warto zwrócić uwagę na wszelkie błędy jakie raportuje Google Search Console.

Użycie niezgodnych wtyczek

Błąd jest spowodowany używaniem na stronie technologii, które nie są wspierane przez urządzenia mobilne oraz wykorzystywane na nich przeglądarki. Przykładem takiej technologii może być Flash. Elementy strony w nim przygotowane mogą poprawnie działać na desktopie jednak na smartphonie lub tablecie mogą utrudnić korzystanie z witryny lub wręcz całkowicie je uniemożliwić. W takim wypadku problematyczne elementy najlepiej przeprojektować z wykorzystaniem już nowoczesnych technologii takich jak HTML5.

Nieustawiony widoczny obszar

Musisz być świadomy, że na rynku urządzeń mobilnych panuje naprawdę ogromna różnorodność. Mnogość dostępnych modeli pociągająca za sobą zróżnicowanie wielkości ekranów i oferowanych przez nie rozdzielczości z pewnością nie ułatwia projektowania stron dostosowanych pod mobile. Dlatego właśnie tak ważne jest stosowanie tagu meta viewport pozwalające ustawiać widoczny obszar witryny i będący wskazówką dla przeglądarek jak mają skalować naszą stronę na urządzeniach o ekranach różnej wielkości. Błąd tego typu wskazuje zatem, że z jakiegoś powodu zapomnieliśmy o ustawieniu właściwego, widocznego obszaru.

Widoczny obszar nie dopasowuje się do szerokości ekranu urządzenia

Jednak nawet jeśli ustawimy widoczny obszar witryny wcale nie znaczy to, że zrobimy to dobrze. Informacja o takim błędzie świadczy bowiem o tym, że stosowny obszar wprawdzie został ustawiony jednak zdefiniowanie „na sztywno” jego szerokości uniemożliwia poprawne skalowanie na ekranach różnych rozmiarów i o różnej rozdzielczości. Trzeba pamiętać o tym, że projektując stronę internetową powinno się uwzględnić jej elastyczność i możliwość poprawnego funkcjonowania w różnych układach treści wymuszanych przez skalowanie pod potrzeby konkretnych rozmiarów i rozdzielczości ekranów.

Treść szersza niż ekran

Problem związany z tym, że treść na stronie nie mieści się w widocznym na ekranie obszarze co wymusza scrollowanie w poziomie. Tego rodzaju problem może wynikać z niewłaściwie ustawionego widocznego obszaru. Jednak problemem w tym wypadku mogą być też wykorzystane na stronie grafiki, które nie mogą być przeskalowane podczas wyświetlania strony na małym ekranie.

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu

Dostosowywanie strony do potrzeb urządzeń mobilnych jest związane nie tylko z poprawnym skalowaniem układu całej witryny. Równie istotne jest pamiętanie o tym, że treść prezentowanie użytkownikom na ich smartphonach czy tabletach musi być dla nich czytelna. Tutaj właśnie pojawia się niekiedy problem związany z niepoprawnym dostosowywaniem czcionek. Efektem są właśnie zbyt drobne litery, które bardzo utrudniają a niekiedy wręcz całkowicie uniemożliwiają czytanie takiego tekstu na urządzeniu mobilnym. Skoro dbamy już więc o poprawne skalowanie całej witryny to poświęćmy również chwile skalowaniu czcionek w wykorzystywanych na tej stronie treściach.

Elementy klikalne zbyt blisko siebie

Ekrany dotykowe wykorzystywane do obsługi urządzeń mobilnych są dla wielu ludzi znacznym ułatwieniem w procesie konsumpcji dostępnego w sieci contentu. Nawigowanie po kolejnych witrynach dotknięciem palca, intuicyjne przewijanie czytanych artykułów czy powiększanie oglądanych zdjęć. To wszystko jest banalnie proste o ile tylko która przy projektowaniu danej strony internetowej uwzględnił to, że będzie ona przeglądana również na smartphonach czy tabletach.

Jeśli nie zostało to wzięte pod uwagę to może się okazać, że o ile samo przejrzenie artykułu było jeszcze jak najbardziej możliwe na urządzeniu mobilnym to już próba przeklikania się gdziekolwiek indziej na stronę będzie sporym wyzwaniem. Jest to związane właśnie z tym, że elementy nawigacyjne strony takie jak choćby główne menu czy też paginacja w artykule po przeskalowaniu na małym ekranie robią się tak niewielkie. W efekcie tego są też położone tak blisko siebie, że trafienie w tej jeden konkretny graniczy niemal z cudem. Właśnie o tego typu problemie informuje nas ten błąd.

Prawidłowe strony w raporcie „Obsługa na urządzeniach mobilnych” w Google Search Console

Jednak oprócz błędów Google Search Console informuje nas również o stronach, które zostały sprawdzone i sklasyfikowane jako poprawnie działające na urządzeniach mobilnych. Możemy zarówno zobaczyć jak zmieniała się ilość takich stron na przestrzeni czasu oraz podejrzeć listę konkretnych URLi, które zdaniem w ocenie Google’a.