Skoro wiemy już nieco na temat aktualności treści a także przyjrzeliśmy się nieco warstwie technicznej, o którą również trzeba zadbać to pora zobaczyć co możemy zrobić z naszą treścią.

W przypadku Google News istotne są czynniki takie jak:

  • Tytuł
  • Lead
  • Nagłówki
  • Treść
  • Zdjęcie
Tytuł tekstu a Google News

Nikt kto miał do czynienia z SEO nie będzie zaskoczony, że gdy mowa o optymalizacji pod Google News to jednym z podstawowych czynników jest tytuł. Zasady tutaj obowiązujące są tak naprawdę bardzo podobne do tego z czym mamy do czynienia przy klasycznej optymalizacji.

Stoimy zatem przed wyzwaniem jakim jest znalezienie złotego środka pomiędzy zawarciem w tytule fraz kluczowych a wartością dla użytkownika, który nie powinien mieć wrażenie, że obcuje z treścią sztuczną, stworzoną tylko i wyłącznie na potrzeby SEO.

Lead tekstu w Google News

W przypadku leada założenie jest takie, że powinniśmy nim zachęcić użytkownika do lektury pozostałej części treści. Jednak nie możemy zapominać o tym z jakim typem odbiorcy mamy w tym wypadku do czynienia. Gdy mowa o Google News to mowa o trendach a tutaj bardzo często chodzi o szybkie dostarczenie konkretnej informacji w zwięzłej formie.

Jeśli ktoś będzie potrzebował większej ilości informacji to z pewnością zagłębi się w lekturę całego materiału. Jednak wiele osób będzie przede wszystkim oczekiwać tego, że już na poziomie leada otrzyma najważniejsze informacje związane z danym trendem a więc choćby jakimś zdarzeniem.

Zadbajmy zatem o to aby te kluczowe informacje, mogły być przekazane już na poziomie leada. Za przykład niech posłuży tutaj prosta sytuacja gdy użytkownicy szukają informacji o tym gdzie w telewizji można obejrzeć mecz reprezentacji w siatkówce czy też piłce nożnej. W przypadku takiej potrzeby informacyjnej chyba oczywiste jest, że nasi odbiorcy nie oczekują wyjątkowo rozbudowanego materiału. Chcą otrzymać konkret a więc to kiedy (o której) dokładnie się zaczyna transmisja a także na jakiej stacji można ją obejrzeć.

Oczywiście w dalszej części newsa można jeszcze zawrzeć dodatkowe informacje czy ciekawostki zarówno na temat samej transmisji jak i meczu. Jednak w leadzie każdy powinien móc znaleźć to co najważniejsze.

Patrząc na kwestie samego Google Newsa i jakie są kluczowe aspekty optymalizacji leada pod niego warto zwrócić uwagę na jego długość. Mówiąc wprost lead nie powinien być ani zbyt krótki ani za długi. Zapytacie zapewne jaki w takim razie powinien bo w końcu takie podejście do sprawy to bazowanie na ogólnikach. Optymalna jego długość powinna się zawierać w zakresie od 3 do 6 zdań. Właśnie tyle treści mamy do dyspozycji aby z jednej strony przekazać informacje kluczowe z perspektywy użytkownika a jednocześnie zadbać o wykorzystanie fraz kluczowych.

Nagłówki w treści pod Google News

Idąc dalej dochodzimy już do samej treści newsa jednak zanim zajmiemy się omawianiem bezpośrednio jej warto zwrócić uwagę na pewien istotny aspekt jakim jest architektura informacji.

Sam temat architektury w odniesieniu do informacji na stronie internetowej może wielu osobom nie mówić zbyt wiele. Nieco wspomnieliśmy już sobie o tej kwestii przy okazji leada gdy mowa była o tym, że powinny się w nim znaleźć podstawowe aczkolwiek w wielu sytuacjach kluczowe z perspektywy użytkownika informacje.

Architektura informacji odnosi się właśnie do tego jak rozplanujemy naszą treść z perspektywy tego jakie informacje i w jaki sposób będzie przekazywać. Tutaj do gry wchodzą nagłówki/śródytuły, które stanowią swoistą mapę informacji w naszych treściach.

Myśląc o współczesnym sposobie konsumpcji treści należy zdać sobie sprawę z tego, że ludzie to wzrokowcy. W naturalny sposób trafiając na różnego rodzaju materiały w sieci skanujemy je wzrokiem w poszukiwaniu tego co najbardziej nas interesuje. W końcu bywa, że nasza potrzeba informacyjna jest już mocno sprecyzowana i nie mamy ani czasu ani ochoty na to aby wnikliwie czytać cały materiał.

Dobrze przemyślana struktura czy to newsa czy artykułu sprawia, że konkretne jego sekcje można opisać właśnie przy wykorzystaniu nagłówków informujących wprost o tym czego spodziewać się w danej sekcji materiału i jakie informacje będzie da się tam znaleźć.

Dobrze zaplanowany i przygotowany content powinien mieć taki jasny podział na konkretne sekcje aby przeglądający go użytkownik wiedział gdzie mniej więcej szukać tego co potrzebuje.

Jednak nagłówki w treści są istotne nie tylko z perspektywy użytkownika ale również optymalizacji naszej treści. W końcu mówimy w tym przypadku o elemencie contentu będących naturalnym nośnikiem fraz kluczowych, na których szczególnie nam zależy w kontekście ekspozycji naszego newsa w wynikach wyszukiwania. Jednak również i w tym wypadku pamiętajmy o tym, że optymalizacja nie oznacza sztucznego upychania fraz mającego na celu wpłynięcie na widoczność w Google za wszelką cenę.

Treść pod Google News

Zasadniczo po wcześniejszej lekturze ma już jakiś obraz tego jak podejść do tematu treści w kontekście Google News. W końcu omówiliśmy już sobie tytuł, sposób tworzenia leada a także wspomnieliśmy o właściwej architekturze informacji, której jednym z fundamentów są nagłówki.

O ile jednak już przyciągniemy użytkownika do naszego newsa a także skupimy jego uwagę na konkretnym fragmencie zachęcającym nagłówkiem to pojawia się pytanie o to co on właściwie w tym fragmencie znajdzie.

Powinien konkretną informację, w której poszukiwaniu dotarł do nas i jeśli właściwie zaplanujemy sobie treść jeszcze przed jej powstaniem to oczywiste powinno być gdzie jakie informacje muszą się znaleźć.

Jednak sama merytoryka to jeszcze nie wszystko bowiem użytkownikowi należy ułatwiać konsumpcję naszej treści nie tylko poprzez wykorzystanie wspomnianych wcześniej nagłówków. Warto również sięgnąć po elementy takie jak pogrubienia, listy wypunktowane czy numerowane a także linki.

Jeśli wymieniamy np. jakieś elementy to w oczywisty sposób powinny być one zaprezentowane w formie listy wypunktowanej lub numerowanej (jeśli ich kolejność jest istotna). Zresztą tego typu listy wykorzystuje się również to lepszej prezentacji kluczowych informacji zawartych w treści.

Niektóre serwisy informacje stosują listy wypunktowane aby streścić kluczowe informacje zawarte w samym newsie czy artykule. Można powiedzieć więc, że umiejętnie wykorzystanie wylistowania pozwala rozwinąć koncepcję dostarczania na początku treści kluczowych informacji, którą już wspomnieliśmy przy okazji omawiania leada.

Pogrubienia z kolei przydają się do zwracania uwagi na jakieś szczególnie istotne informacje mogące zainteresować odbiorcę treści.

Linki pozwalają dostarczyć bardziej kompleksowej informacji naszym użytkownikom. Może się bowiem zdarzyć, że w newsie, który przygotowaliśmy odwołujemy się na przykład do trudnym określeń, których znaczenie nie każdemu musi być znane. W przypadku takich potencjalnie trudnych pojęć możemy na stronie zbudować słowniczek, do którego będziemy linkować z naszych treści.

W innym przypadku możemy mieć do czynienia z sytuacją gdy nasz news jest elementem jakiejś większej serii a do pełnego zrozumienia sprawy, którą porusza konieczna jest znajomość kontekstu. Aby ten kontekst przedstawić również przydadzą się linki kierujące użytkownika do innych materiałów stanowiących niejako wprowadzenie do tematu omawianego w tym, który aktualnie przegląda.

Oczywiście skoro mówimy o Google News i optymalizacji pod niego to nie możemy zapominać również o frazach. Nasz materiał musi być odpowiednio zoptymalizowany pod konkretne frazy kluczowe.

Frazy w treściach pod Google News

W tym miejscu dochodzimy więc do kwestii fraz, których użycie może rodzić wiele pytań bowiem już wcześniej parokrotnie pojawiał się temat właściwego ich wykorzystania.

Jak zresztą wcześniej wspomniano konieczne jest zachowanie złotego środka pomiędzy optymalizacją a potrzebami użytkowników. To naturalne, że poprzez optymalizację treści chcemy walczyć o jak najlepszą ekspozycję w bloczku Google News. Aby optymalizacja faktycznie nie tylko zapewniła nam lepszą ekspozycję ale przełożyła się również na dostarczanie jak najlepszej treści dla naszych użytkowników konieczne jest właściwe spojrzenie na same frazy.

Przestańmy słowa kluczowe kojarzyć tylko i wyłącznie z SEO a spójrzmy na nie z perspektywy odbiorców. W końcu to właśnie użytkownicy sprawiają, że dane frazy nas bardziej interesują ponieważ są przez nich wyszukiwane.

Tak więc te frazy to tak naprawdę potrzeby naszych użytkowników jasno sygnalizujące nam co powinniśmy im dostarczyć. Optymalizując tekst pod Google News spójrzmy więc na niego z perspektywy potrzeb już na poziomie planowania architektury informacji. Planując naszą treść przemyślmy sobie jakich informacji chcemy dostarczyć, które z nich powinny być przekazane już w leadzie a które w poszczególnych sekcjach naszego materiału.

W miarę przygotowywania już naszego contentu stopniowo starajmy się odpowiadać na kolejne potrzeby docelowych odbiorców naszego tekstu. Używanie fraz w takim ujęciu powinno nam przychodzić w naturalny sposób i bez szczególnego skupiania się na nich nasz tekst powinien się w rezultacie okazać odpowiednio zoptymalizowany.

Tak więc spójrzmy na optymalizację jako na zaspokajanie potrzeb naszych użytkowników a nauczymy się tworzyć naprawdę dobre treści. W poznaniu tych potrzeb mogą nam pomóc narzędzia takie jak:

  • Ubersuggest
  • Answer The Public
  • Senuto
  • Semstorm

Gdy sięgniemy do dowolnego z nich i wpiszemy interesującą nas frazę to otrzymamy całą listę słów kluczowych a nawet pełnych pytań wykorzystywanych przez użytkowników w Google do poszukiwania informacji.

Zdjęcie w treściach do Google News

Warto przypomnieć sobie jak wygląda bloczek Google News widoczny w wynikach wyszukiwania aby zrozumieć, że sam w sobie naprawdę bardzo rzuca się on w oczy. Nie jest więc chyba niczym zaskakującym, że skutecznie potrafi on odciągnąć uwagę użytkowników od klasycznych wyników wyszukiwania.

Jednak wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko eksponowanie go zazwyczaj na samej górze SERPów ale również to, że treści w nim wyróżniają się sposobem prezentacji. W końcu poza tytułem czy czasem publikacji jest tam widoczne również zdjęcie mogące być jednym z kluczowych czynników wpływających na to czy ktoś wejdzie akurat na naszego newsa czy jednak na materiał konkurencji.
Dlatego tak ważne jest aby zwrócić uwagę również na to co jest ilustracją do naszego materiału. Pamiętajmy o tym, że pojawienie się w widocznym miejscu wyników wyszukiwania to jeszcze nie wszystko. Musimy użytkownika przekonać, że to nasz content dostarczy mu najskuteczniej potrzebnych informacji i odpowiednie zdjęcie może być w tym bardzo pomocne gdy mowa o Google News.

Jednak powiedzmy sobie wprost, że trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to jakie zdjęcie będzie najlepsze. Warto poobserwować naszych konkurentów zwracając uwagę na to jaki typ ilustracji wykorzystują w swoim contencie.

Dobrze byłoby także przeanalizować dotychczasowe materiały aby również mieć pewny wgląd w to jakie ilustracje do tej pory działały najlepieju na naszych materiałach. Spróbujmy się wczuć w naszego użytkownika i zastanowić się nad tym co mogłoby przyciągnąć jego uwagę w przypadku zainteresowania danym tematem i wpisania konkretnej frazy. Skoro znamy potrzeby naszego odbiorcy i wiemy w ramach jakich mniej więcej fraz może trafiać na naszego newsa to mamy już materiał do przemyśleń.

Można więc powiedzieć wprost, że nie pozostaje nic innego jak testować, testować i jeszcze raz testować.

Przygotowaliśmy treść pod Google News – co dalej?

Sporo już sobie powiedzieliśmy na temat tego jak przygotować treści pod Google News a także na jakie elementy naszej strony internetowej zwrócić uwagę w tym kontekście. Pora się zatem zastanowić nad tym co dalej w końcu na jednym newsie w bloczku Google News świat się nie kończy.

Załóżmy zatem ten najbardziej optymistyczny scenariusz, że odpowiednio zadbaliśmy o naszą stronę internetową i zauważyliśmy interesujących trend w naszej branży. Sprawdziliśmy w Google i faktycznie na frazy związane z tym tematem bloczek Google News się pojawia. Przygotowujemy więc odpowiedni news i nagle trafiamy do bloczka a ruch w Google Analytics zauważalnie idzie do góry. Jednak mija kilkanaście minut i ruch zaczyna spadać aż w końcu wraca do poziomu wyjściowego. Co się stało? – to pytanie zapewne ciśnie się na usta.

Nie stało się w zasadzie nic szczególnego bowiem po prostu doświadczyliśmy specyfiki działania Google Newsa. Już wspominaliśmy o tym, że w przypadku Google Newsa konkretne artykuły mogą tak samo szybko z niego wypadać jak do niego trafiają. W przypadku pewnych tematów i branż ta rotacja będzie bardziej intensywna a w innych mniej. Sporo zależy tutaj przede wszystkim od liczby stron, które ze swoimi materiałami walczą o pozycję w bloczku a także od ilości materiałów, które publikują. Czym więcej materiałów i stron je publikujących tym w naturalny sposób rotacja może być większa.

Jak walczyć o pozycję w Google News?

Tak więc założenie, że wystarczy przygotować newsa i w ten sposób mamy ograny trend niestety okaże się raczej niezbyt efektywne. Jeśli nawet uda nam się trafić do bloczka w newsami to nasz materiał powisi w nim kilka a w najlepszym wypadku kilkanaście minut i wypadnie ustępując miejsca innym treściom.

Rotacja materiałów w bloczku Google News to coś co zdecydowanie powinniśmy brać pod uwagę. Dlatego właśnie tak ważne jest aby na trendy patrzeć z szerszej perspektywy nie skupiając się tylko na tym jednym, konkretnym materiale ale na całej ich serii pozwalającej w sposób kompleksowy omówić dany temat.

Planuj cykl treści pod konkretny trend w Google News

Tak się bowiem składa, że w większości przypadków na temat, którego dotyczy dany trend można spojrzeć z wielu perspektyw. To z kolei przekłada się ilość różnorodnych fraz poprzez które użytkownicy mogą docierać do naszych materiałów. Powinniście już mieć świadomość, że frazy oznaczają potrzeby użytkowników choćby w zakresie informacji jakie chcą pozyskać.

Tak więc skupmy się na tym jakie potrzeby naszych odbiorców możemy zaspokoić i zaplanujmy odpowiedni cykl publikacji kolejnych materiałów tak aby w miejsce tego newsa, który już wypada z bloczka Google News wprowadzać kolejny, który będzie miał szansę skutecznie powalczyć o uwagę użytkowników.

Z jednej strony jeśli mamy sporo materiałów to może nas kusić aby opublikować od razu wszystkie starając się jak najskuteczniej dotrzeć do użytkowników. Jednak niekoniecznie będzie to dobra strategia i często naprawdę warto się zastanowić nad tym czy więcej korzyści nie przyniesie nam rozłożenie publikacji w czasie.

Odświeżaj istniejące treści walcząc o miejsce w Google News

Może się okazać, że w serwisie posiadamy już treści, które wypadły z Google Newsa choć przez jakiś czas były w nim eksponowane. Czasami może się okazać, że wystarczyłoby je odświeżyć nie musząc mimo wszystko przygotowywać nowego contentu skoro ten, który już mamy dostarcza konkretną wartość. Oczywiście na to możemy sobie pozwolić w sytuacji gdy mowa o treściach, które ze względu na specyfikę trendu nie dezaktualizują się tak łatwo.

Odświeżenie treści polegać powinno przede wszystkim na jej przeredagowaniu. Warto się zastanowić o jakie jeszcze informacje możemy wzbogacić dany materiał aby mógł użytkownikom dostarczyć dodatkowej wartości. Dobrze też przy tej okazji przyjrzeć się temu na ile jest on zoptymalizowany i czy w tym obszarze również nie możemy jeszcze czegoś poprawić.

Gdy nasza treść jest już gotowa to trzeba jeszcze poinformować Google’a o tym, że w tej treści coś się zmieniło i dobrze byłoby aby przyjrzał się jej ponownie. Wskazane jest więc aby w CMSie, którego wykorzystujemy możliwe było ustawienie daty modyfikacji. Ustawiamy taką datę na aktualną pamiętając jednocześnie o tym, że wskazane jest aby ta treść pojawiła się również w naszej mapie strony dla Google News oraz na liście najnowszych artykułów co pomoże robotom Google’a szybciej do niej dotrzeć.