LinkedIn to serwis społecznościowy pozwalający skutecznie dbać o swój wizerunek specjalisty w danej dziedzinie i eksponować go innym. Jednocześnie gromadzi on innych specjalistów nie tylko z naszej branży ale również z wielu innych dziedzin. Warto zatem wiedzieć jak do ich dotrzeć i w tym wypadku zapewne najbardziej oczywista odpowiedź brzmi: poprzez wyszukiwarkę.

Wyszukiwanie na LinkedIn

W tym kontekście warto poznać zwłaszcza Boolean Search na LinkedIn dające możliwość konstruowania precyzyjnych zapytań, poprzez które możemy w istotny sposób zawęzić zakres poszukiwań, do takich osób do których faktycznie chcemy trafić. Pokazując jak to działa najlepiej jest zacząć od podstaw i konkretnego przykładu. Na potrzeby tego artykułu załóżmy zatem, że poszukujemy specjalisty SEO.

Zaczynając od ogółu pierwsze co może przyjść nam na myśl to wpisanie w wyszukiwarkę słowa kluczowego „SEO”. W rezultacie takiego zapytania otrzymujemy 2 744 806 wyników. Wynik konkretny, jednak raczej trudno z tak dużej puli wybrać tych specjalistów, którzy potencjalnie mogliby nas zainteresować. Wynika to przede wszystkim z faktu, że otrzymaliśmy ogromną liczbę profili.

Problem ten pojawił się ponieważ wpisaliśmy bardzo ogólne zapytanie, co doprowadziło do tego, że LinkedIn podsunął nam w wynikach osoby z całego świata, które mają cokolwiek wspólnego z SEO. To wcale nie muszą być specjaliści SEO, ktoś po prostu może mieć znajomość SEO wpisaną w umiejętnościach lub wspomnianego w opisie stanowiska czy podsumowaniu w profilu, że pracował przy projektach SEO.

Pierwsze co przychodzi na myśl to zawężenie wyszukiwania i zamiast frazy „SEO” wpisanie „specjalista SEO”. Takie zawężenie pozwoli precyzyjniej określić nam, że szukamy raczej osoby, która zajmowała lub zajmuje obecnie takie stanowisko. Tutaj dochodzimy do ważnej kwestii a mianowicie tego że zbytnie zawężenie może się okazać zbyt dokładne i tak właśnie może być w tym wypadku. Z jednej strony mamy już znacznie lepiej dobraną pulę wyników wyszukiwania. Z drugiej możemy w ten sposób pominąć niektóre spośród interesujących nas osób, które również zajmują się SEO aczkolwiek mają stanowisko zatytułowane nieco inaczej.

Podstawy Boolean Search

Dlatego też warto zwrócić uwagę na Boolean Search i możliwość wykorzystywania w wyszukiwarce LinkedIn zapytań. W kontekście naszych rozważań na temat poszukiwania specjalisty SEO takie zapytanie może wyglądać choćby tak:

(title:seo)(polish)

lub tak:

(title:seo)(polish)(Kraków)

gdy chcemy dodatkowo zawęzić obszar poszukiwań do konkretnego miasta.

Operatory AND i OR

W kontekście budowania takich zapytań wieloelementowych warto pamiętać o istnieniu operatorów AND i OR pozwalających budować zapytania właśnie na bazie konkretnych warunków. W podanych dotychczas przykładach nie zostały one użyte ponieważ ich brak LinkedIn domyślnie interpretuje w taki sposób jakby pomiędzy poszczególnymi elementami zapytania był operator AND. Mówiąc wprost zapytanie:

(title:seo)(polish)(Kraków)

działa tak samo jak:

(title:seo)AND(polish)AND(Kraków)

Załóżmy jednak, że ze względu na rozsądną odległość bierzemy też pod uwagę osoby pracujące w Katowicach. W takim wypadku odruchowo można byłoby rozbudować zapytanie do takiej formy:

(title:seo)AND(polish)AND(Kraków)OR(Katowice)

Jednak ono zadziała w nieco inny sposób niż niektórzy mogą sądzić. Zamiast odnieść te Katowice tylko do kontekstu miasta i traktować je jako warunek w kontekście miejsca zamieszkania wyszukiwarka odnosi je do całości zapytania. W takim wypadku poszukujemy bowiem kogoś kto ma w nazwie stanowiska SEO i jednocześnie posługuje się językiem polskim oraz ma związek z Krakowem lub po prostu kogoś kto ma coś wspólnego z Katowicami. W tym drugim przypadku Katowice są wystarczającego do tego aby spełnić warunek i każdy kto jest Katowic warunek spełnia, bez względu na to czy SEO pojawia się w jego profilu i czy posługuje się językiem polskim.

Na szczęście wystarczy lekka modyfikacja tego zapytania do takiej postaci:

(title:seo)AND(polish)AND((Kraków)OR(Katowice))

Wtedy też LinkedIn będzie traktował warunek dotyczący miast jako spójny, wskazując każdego kto spełnia pierwsze dwa warunki a w przypadku trzeciego warunku w jego profilu pojawia się Kraków lub Katowice.

Priorytety operatorów w Boolean Search

Wspominałem już o operatorach jednak w kontekście ostatniego przykładu warto wspomnieć o jeszcze jednej, istotnej kwestii związanej z nimi. Mowa o ich priorytetach. Tak się bowiem składa, że dla wyszukiwarki LinkedIn operatory używane przez nas w zapytaniu mają określoną ważność względem siebie. Prezentuje się ona następująco:

  1. Cudzysłów [„”]
  2. Nawias [()]
  3. NOT
  4. AND
  5. OR

Operator NOT

Należy o tym pamiętać zwłaszcza w bardziej rozbudowanych zapytaniach nawet kolejność poszczególnych warunków może wpływać na wyniki, które otrzymamy. Pozostał nam jeszcze jeden operator do omówienia i mowa w tym wypadku o operatorze NOT a wykorzystywanym do budowania warunków wykluczających. Wracając do naszych przykładów możemy mieć do czynienia z sytuacją gdy patrząc a otrzymane wyniki wprost widzimy, że określony typ osób trzeba wykluczyć bo nie są to persony, których poszukujemy. Jeśli takie osoby mają jakąś cechę wspólną to właśnie do jej wykluczenia bardzo pomocny może być NOT.

Przykładowo, możemy chcieć wyszukać kogoś z określoną umiejętnością kto niekoniecznie pracuje na danym stanowisku. Niech to w tym wypadku będzie choćby SEO:

(seo)AND(polish)AND((Kraków)OR(Katowice))NOT(specjalista SEO)

W takim przypadku wprost wykluczamy z wyników osoby, które w profilu mają choćby wspomniane coś o tym, że były specjalistami SEO aczkolwiek mają taki skill wymieniony w profilu.

Jeśli chodzi o Boolean Search w LinkedIn pamiętać powinniśmy jeszcze o dwóch kwestiach:

  1. LinkedIn nie obsługuje oficjalnie operatorów – oraz + i ich używanie nie gwarantuje otrzymania oczekiwanych przez nas wyników. Zamiast + lepiej stosować operator AND i analogicznie zamiast – operator NOT.
  2. Niestety w przypadku LinkedIn nie możemy wspomagać się symbolem wieloznacznym „*” przy budowaniu zapytań.