Google Search Console to darmowe narzędzia udostępnione przez Google z którego możliwościami z pewnością powinien się zapoznać nie tylko każdy webmaster ale również osoba pragnąca zaistnieć na poważnie w wynikach wyszukiwania Google czy po prostu ktoś zajmujący się SEO.

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to narzędzie znane dawniej pod nazwą Google Webmaster Tools i jak już tamta nazwa jasno wskazywała dedykowane było webmasterom. Jednak jak już na wstępie zaznaczyłem obecnie nie tylko webmasterzy są grupą docelową dla tego narzędzia. Z jego pomocą sprawdzić można stan witryny w wynikach wyszukiwania Google. Możemy sprawdzić czy nasza strona działa prawidłowo nie zwracając żadnych błędów a także zobaczyć na jakie frazy pojawiamy się w Google i jakie konkretnie adresy URL naszej witryny występują na te frazy.

Możliwości Google Search Console

Google Search Console jest niezwykle użyteczne w identyfikowaniu błędów pojawiających się na naszej stronie. Mówimy tutaj przede wszystkim o najbardziej oczywistej kwestii błędów 404, które mogą być problematyczne nie tylko z perspektywy wyszukiwarki ale również użytkowników. Jednak w kwestii błędów możliwości GSC nie ograniczają się tylko do tych błędów bowiem dostajemy również informacje na temat błędnych przekierowań czy też adresów, z których indeksacją Google po prostu z jakiegoś powodu ma problem.

Google Search Console może być również użyteczne w analizowaniu tego jak nasza strona funkcjonuje na urządzeniach mobilnych. W odpowiednim raporcie możemy znaleźć informację na temat tego czy elementy klikalne nie są zbyt blisko siebie albo czy w niektórych miejscach nie zastosowaliśmy np. czcionki na tyle małej, ze może utrudniać czytanie na urządzeniu mobilnym.

Jednak nie możemy kojarzyć Google Search Console jedynie z rozwiązywaniem potencjalnych błędów. GSC jest bowiem również bardzo użyteczne w kontekście rozwoju naszej witryny i warto wspomnieć tutaj przede wszystkim o raporcie „Skuteczność”. Dzięki niemu wiemy na jakie frazy już zbieramy ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Mamy też informacje o tym na jakie frazy pojawiamy się poza TOP 10 i nie możemy jeszcze liczyć na ruch aczkolwiek jest to cenna wiedza w kontekście przygotowywania nowych treści lub optymalizacji tych już istniejących.

Skoro mowa o treściach już istniejących to nie zapominajmy o tym, że Google Search Console może nam też pomóc zidentyfikować przypadki kanibalizowania się naszych treści. Wystarczy zerknąć na dowolną frazę gdzie zobaczymy czy w wynikach wyszukiwania pojawia się na nią jeden, konkretny URL naszej witryny. Jeśli znajdziemy tam więcej adresów, które rotacyjnie wskakują na sprawdzaną frazę do wyników wyszukiwania oznaczać to będzie, że mamy do czynienia z przypadkiem kanibalizacji treści.

Poradnik korzystania z Google Seach Console